Начало / Интервюта / Нека подхранваме социалните мрежи със стойностни неща

Нека подхранваме социалните мрежи със стойностни неща

Oliver Luckett and Michael J. CaseyЗа много кратко време социалните мрежи революционализираха начина, по който приемаме и споделяме информация, освен това те продължават да се развиват и трансформират. Книгата „Социалният организъм” предлага приковаваща вниманието история на масмедиите; пътеводител е в света на дигиталните платформи и незаменим прозорец към света на бъдещето. Тя ще помогне на читателите да разберат как функционират социалните мрежи и как работи човешкото общество в дигиталната ера.
Автори на книгата са Оливър Лъкет и Майкъл Дж. Кейси, които имат богат опит в социалните мрежи. Оливър Лъкет е главен изпълнителен директор на ReviloPark, стартъп за онлайн маркетинг за артисти. Работил е начело на отдела за иновации на Disney, съосновател е на платформата за споделяне на видеа Revver. Като главен изпълнителен директор на theAudience е работил с клиенти като „Обама за Америка“, Coachella, Pixar и American Express.
Майкъл Дж. Кейси е изследовател в сферите на икономиката, културата и информационните технологии и автор на книги. Работил е като журналист за The Wall Street Journal  и е писал по темите на глобалната икономика и финансите. През 2015 г. Кейси става старши съветник в новата Инициатива за дигитална валута на Media Lab към Масачузетския технологичен институт.

Ето какво споделят двамата автори за книгата си „Социалният организъм” в интервю:

Оливър, в основата на книгата е сравнението на социалните мрежи с жив и еволюиращ организъм.

Оливър Лъкет: Постоянно използваме думи като „клетъчен“ и „вирусен“, когато описваме социалните мрежи. Веднъж ме помолиха да илюстрирам бъдещето на социалните медии, но една рисунка не може да опише нещо толкова сложно. Представлявайки хиляди известни личности в тези супермрежи за разпространение на новини, започнах да виждам схемата. Обсъдих я с Майкъл и решихме да използваме метафората за това какво е жив организъм, гени и т.н. Започнахме да го прилагаме към социалните мрежи – какво съвпада и какво не. Метафората остана. Книгата еволюира от само себе си.
Точно като човешката имунна система, като имунитета, патогените.

Нека да поговорим за това, защото вие в книгата си казвате, че социалните мрежи имат както силата да творят добро – например кампанията за спиране на продажбата на знамето на Конфедерацията или пък „Je suis Paris”, когато хората по цял свят се обединиха срещу жестокия терористичен акт. Но също така има и примери за разпространение на омраза.

Оливър: Има и добро, и лошо в тях. Ако разгледаме тези два конкретни примера – и двата представят ужасни моменти от историята и ние ги разпознаваме като нещо лошо. След масовото убийство на цветнокожи в Чарлстън беше поискано да се свали знамето. Това беше антиген, който провокира отговор от имунната система. Изведнъж след 150 години и безпрепятствена продажба на знамето на Конфедерацията в „Амазон”, „Уолмарт” и на други места, вече не беше разрешено да се продава. Интересно е как реагира Социалният организъм при такива примери на омраза – разпознава ли ги като омраза, действа ли срещу тях? Болестите като ХИВ например не са разпознавани от организма като заплаха и така те нападат организма ни, а после се скриват. Така че традиционните примери на имунологията за справяне с болестта не работят в този случай. Това, за което трябва да мислим, е как да подготвим тялото така, че имунната му система сама да разпознава болестта като заплаха.

6-11Майкъл, можеш ли да дадеш съвет на Марк Зукърбърг? Както знаете, всички говорят за фалшивите новини и той каза, че ще направи голямо усилие и ще се отърве от тях. Обаче това не е толкова лесно.

Майкъл: Така е. Ироничното е, че това не е най-добрият съвет за Марк Зукърбърг, който може и да не иска да стигне толкова далеч. Защото едно от генералните решения на проблема е да стане ясен механизмът, по който работи Facebook. Засега не е публично достъпен алгоритъмът на матрицата, която определя кои постове да се виждат от много хора и кои не, към кои фийдове отиват, към кои ехокамери. Не знаем как работи този алгоритъм. Това се отразява зле на всички видове медии, включително и на сериозни медийни компании, конкуриращи се с тези, които произвеждат фалшиви новини и плащат няколкостотин долара, за да достигнат до повече хора. Това обаче е бизнес модел и той работи за Facebook, защото контролът е в тях, те решават какво да стигне до публиката. Много е важно как ние като общество искаме да изглеждат тези платформи. А те трябва да са отворени, трябва да могат да еволюират, както говорихме преди малко за имунната система, така че да може да се разпознават тези трудности и да се справят с тях отвътре. Има много интересни начини, чрез които може да се справим, като използваме подхода на имунотерапията. Можем да вградим механизми в платформата, които да ù позволят да еволюира по един здравословен начин.

Общността е тази, която трябва да бди за проблеми като речта на омразата, фалшивите новини, а не някой „Голям брат“?

Оливър: Едно от нещата, за които настояваме, е откритост, но също така и за тази нова форма на етикет, който е невероятно важен за развитие на емпатията, да разбираш какво казва другият човек. В отговор на фалшивите новини виждам, че Facebook ми предлага да прочета други статии, които са с различно съдържание като противовес. Смятам, че телата ни се опитват да постигнат хомеостаза. Трябва да следваме същия път, както когато тялото се лекува от наранявания или счупвания – поемаме информация, обработваме я, балансираме. За да се разпространи някоя идея в социалните мрежи, зависи само от нас. Няма го този разпространител като в радиото или телевизията.

social organismСоциалните мрежи няма да залязат и всички сме отговорни. Но дали ще помогнат за развитието на човечеството?

Майкъл: Това зависи от нас, сега ние сме мрежата за разпространение на информация – не телевизионните кули, вестниците или нюзрумовете, а човешките мозъци, синапсисите ни – оттам идва силата и това е наша отговорност. Ние трябва да се справим с това.

Голяма отговорност.

Оливър: Да, така е, а еволюцията невинаги се изразява в прогрес. Така че това наистина е голяма отговорност.

Това звучи много потискащо.

Майкъл: Ние имаме силата да се справим. Хората винаги са имали известен контрол върху еволюционните процеси.

Нека да поговорим и за бизнеса.

Оливър: Научете се да подхранвате социалните мрежи със стойностни неща. Ако разгледаме марките, които имат ценностна система, които отговарят на ценностите на хората и предлагат интересна информация, образование − те печелят. Защото хората харесват прозрачността, обичат да получават директни знания, с които да работят.

Източник: Youtube.com

Прочетете още

Thomas_Kuhn

Философия и наука са на фокус в клуба за книги на Марк Зукърбърг

След като привлече вниманието към нови книги за насилието по света и страха от ваксини, …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *