Социологическата агенция Nielsen изследва продажбите на книги в няколко държави и изнесе данни за 2016 г., които показват смесена картина – продажбите на физически книги се покачват във Великобритания, САЩ и Ирландия и спадат в Италия, Испания, Австралия и Южна Африка. Това твърди в свое обобщение в. „Гардиън“.
Това не се дължи толкова на възхода на електронните книги, колкото на променливите в книжния пазар и дори в успеха на отделни заглавия, обясняват от Nielsen. Нищо не демонстрира това повече от пазара в Бразилия, който през 2014 г. преживя почти двоен ръст в продажбите, дължащ се основно на хитова кулинарна книга. Но между 2015 и 2016 г. продажбите спаднаха с 9.7%.
В Ирландия, пък, книжните продажби скочиха с 9% между 2015 и 2016 г., което анализаторите свързват с успешните заглавия, отбелязващи 100-годишнината от Великденското въстание. Англия и Великобритания пък могат да благодарят на политическите турболенции, белязали живота в двете държави, във връзка с нарастването на продажбите на хартиени издания. На Острова, например, книги за Брекзит, както и детски четива, вдигнаха продажбите с 2.3% през миналата година. В Щатите към политическите заглавия в повдигането на продажбите се присъединиха и религиозните четива, както и тези за самопомощ.
Друго скорошно проучване на същата изследователсдка компания пък показва, че продажбите на електронни книги спадат, което се обяснява с нарастващия апетит на младите за хартиени носители. През 2016 г. спадът във Великобритания е с 4%, което бележи втора поредна година с намаляващи стойности.
Повече от 360 милиона книги са продадени във Великобритания през 2016 г., което е ръст с 2% в сравнение с предходната година. Читателите пък са похарчили 6% повече средства или 100 милиона паунда повече. И докато в книжарниците продажбите са нараснали със 7%, онлайн поръчките на електронни книги са спаднали с 4%.
През 2015 г. Асоциацията на книгоиздателите отчете спад от 563 на 554 милиона паунда, дадени за дигитално съдържание, докато при физическите книги разкритата тенденция беше обратната от 2.74 на 2.76 милиона паунда през 2015 г. Анализатори отдават възходящото движение на бума на книгите за оцветяване за възрастни, както и на някои особено хитови заглавия, включващи „Момичето от влака“ (Паула Хоукинс) и „И страж да бди на пост“ (Харпър Ли). Според Nielsen продължаващото нарастване през 2016 г. се дължи и на издания за деца и тийнейджъри. През 2013 г. изследване на Voxburner показа, че 62% от четящите между 16 и 24 години предпочитат хартията. Nielsen потвърждава – докато 50% от художествената литература за възрастни е дигитална, едва 4% от продадените заглавия за деца са за електронно ползване.