Начало / Критика / Coup de foudre, или неведомата музика на съдбата

Coup de foudre, или неведомата музика на съдбата

Юлия ПЕТКОВА

Cover-MirajПол и Робин са женени от три години. Той е харизматичен художник, затънал в дългове, тя е счетоводител с вкус към изкуството. Излишно е да казваме, че Робин обслужва и неговите сметки. По природа бдителна, но здраво хлътнала по Пол и авантюристичния му дух, тя вижда в него шанс за промяна, изход от монотонността на живота си. „Мираж” започва в самолета – съдбата е вплетена в музиката на случайността и тя ги отнася в Казабланка. Идеята за това пътуване е негова, а решението е взето, след като е обявил, че скъсва с  лекомисленото поведение. Макар да са заедно отскоро, двамата искат дете.

Но идилията скоро се срутва. Пол внезапно изчезва, а Робин се оказва заподозряна в полицейското разследване. В издирване на безразсъдния си съпруг тя понася неописуеми кошмари в сърцето на пустинята. Фактите постепенно изплуват на повърхността и шокът се мултиплицира. Мъж, който иска да има дете, не си прави вазектомия, нали? Разковничето е в безпощадния самоанализ на Робин: „…защо, когато опираше до сериозно обвързване, каквото е бракът, бях избирала индивиди, за които инстинктивно знаех, че няма да са способни да ми дадат стабилността, от която бях лишена и като дете?”

Дъглас Кенеди е роден през 1955 г. в Манхатън, но днес за времето му се борят още Париж, Лондон и Берлин. Автор е на дузина романи, преведени на 22 езика и реализирани в тираж от над 14 милиона екземпляра. Обожаван от французите, американският писател е носител на най-високото професионално отличие в страната – Кавалер на Ордена на литературата и изкуството. През 2009 г. получава и голямата награда на престижния вестник „Фигаро“.

Слава му носят творби като „Мъртво сърце”, черна антиутопия, разиграна в капсулирания ад на едно „несъществуващо“ село в Австралия, „Живот назаем”, който изследва абсурдната близост между криминалното и делничното, между патологията и нормалността, и „Моментът” −  разтърсваща любовна история, белязана от нравствени дилеми, перипетии и трагизъм. Дълбоката екзистенциална същност на тези трилъри хвърля мост от комерсиалното към проникновеното. Романите на Кенеди са населени с достоверни герои, излъскани от стереотипите на модерния живот и осъзнаващи конфликта между най-фините вибрации на духа и изискванията на заобикалящата среда.

„Мираж” е точно толкова кинематографичен, колкото  „Специални връзки” и „Живот назаем“. Последният има сполучлива киноадаптация под режисурата на Ерик Лартиго. Филмът с Ромен Дюри отразява прекрасно трескавата атмосфера на книгата, макар да е критикуван заради откровено парижката си интерпретация. Темата за изплъзващата се самоличност, за капана на изкушенията в консуматорското общество и нетрайните връзки намира проекция и в „Мираж” − една история за осъзнатите, но пренебрегнати рискове, които теглят след себе си драматични последици.

 

 

 

 

 

 

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...