Начало / Критика / 5 страхотни истории

5 страхотни истории

Любина ЙОРДАНОВА, Хеликон Русе

202327_bДжуничиро Танидзаки  е смятан за един от най-изтъкнатите писатели в модерната японска литература. Е, вече знам защо. След неуспешния опит да прочета „Дневникът на един луд старец”, реших да опитам със сборника разкази „Татуировката”. Получи се.
Книгата съдържа 5 истории, които са едни от най-добрите неща, писани от Танидзаки.
Впечатлението ми е различно от романтичното и възвишено усещане, което оставя рецензията, отпечатана върху кориците на книгата. Образът на жената съвсем не е красив, нито пък е център на всички разкази. Сърцевината им се върти около тъмното и странното. Тук набират сила жестокостта, отчуждеността, прикритостта, маниакалността и извратеността. А Танидзаки е забележителен познавач на човешката душа и психика.
Именно тази особеност превръща книгата в истинско пиршество за четене. Всеки един разказ е увличащ, а краят е винаги изненадващ.

„Портрет на Шункин” разказва за богатата наследница Шункин и нейния слуга Саске. Тя е сляпа музикантка, а той е нейните очи. Отношенията между тях са многопластови, крайни и наситени и са проследени в рамките на няколко десетилетия, които разкриват преобразяването на двама души от различни социални класи.

„Нещастието, погубило красотата на Шункин, се превърнало за нея в благо: тя успяла да вкуси от елексира на любовта и изкуството.”

„Татуировката” е вълшебен разказ, който буквално рисува с думи историята на обсебения татуировчик и неговата мечта, която му струва живота.

„Яркото слънце се оглеждало във водите на реката и ателието – голямо осем татами – било сякаш обхванато от пламъци. Отразени от водата, слънчевите лъчи изписвали златни шарки по лицето на дълбоко заспалата девойка и по хартиените шоджи. Сейкичи затворил плътно вратата и взел своите принадлежности, но в този миг се вцепенил като омагьосан. Татуировчикът за пръв път осъзнал истинската прелест на жената. Чувствал, че може да седи така десетки, стотици години и да съзерцава в захлас неподвижното лице пред себе си.”

„Аз” е историята за честния крадец. Заиграването с читателското въображение и великолепния завършек ме разсмяха от изненада.

„От всички престъпления хората са най-склонни към убийство – изказа мнението си Хигучи, син на известен професор. – Никога обаче не бих си представил, че мога да открадна. Това е наистина долно. Мога да бъда приятел с какъвто и да е човек, но не и с крадец. Крадецът не е нормално човешко същество.”

„Комедиантът” е трагикомичен разказ за веселяка Сампей, който е вземан на подбив от всички – и от мъжете, и от жените; и от близки, и от непознати. Неговата съдба е да разсмива хората, които забравят да го обичат, докато му се смеят.

„Сампей беше душата на всички компании, без него пиршествата бяха обречени на провал. Пееше хубаво, бе сладкодумен и нито за миг не се замайваше от популярността си. Нещо повече – без да обръща внимание на солидното си положение като борсов посредник и на мъжката си репутация, той съвсем по детски се радваше на похвалите и закачките на приятелите си и гейшите. Когато пийнеше, лицето му лъсваше под силната светлина на лампата, той започваше да подвиква весело и да сипе шеги, а очите му искряха от радост. Веселбите и развлеченията бяха в кръвта му, гуляйджийството – негово призвание. За Сампей всички хора бяха еднакви.”

„Ключът” е най-покъртителният и брутален разказ. Всъщност той представлява дневниците на двама съпрузи, които непрекъснато играят на котка и мишка. Неизречените желания, срамът от голотата, консервативното отношение към половия акт, липсата на емоционална интимност помежду им се изражда в в маниакална жажда за секс.
Липсата на любов се изражда в постоянна мнителност, изневяра и накрая в унищожение.

„И само след миг от ревността и гнева ми не остана и помен. Беше ми все едно дали тя спи, или е будна, дали се преструва, или не; безразлично ми бе дори дали това съм аз, или Кимура… Имах чувството, че съм проникнал в четвъртото измерение на пространството, че съм на най-високия връх в царството на желанията и блаженството. Миналото бе илюзия, а това тук и сега – действителност. Бяхме сами, аз и жена ми… и се любехме…
Това може би щеше да ми коства живота, но в този миг се слях с вечността…”

Прочетете още

onyx-storm-hardcover-30

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (17 март – 23 март)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Буря от оникс“ от Ребека Ярос (7 седмици в класацията) 2. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...