Начало / България / Изговореното бъдеще или липсващите светове в нас

Изговореното бъдеще или липсващите светове в нас

Йоан Славов

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Нели Лишковска

 

Когато през 2015-та година прочетох „Деветимата непознати” на Нели Лишковска си казах, че тя едва ли ще успее да надскочи себе си в следващите истории, които ще разкаже. Тайно се надявах обаче  да развие образа на загадъчния Древен О’хара. И сега се радвам, че това се случи. Нещо повече – писателката използва една научна теория, която я вълнува повече от двайсет години. В новия си роман тя дава воля на въображението си, захранено и моделирано от тази научна концепция, и то се представя пред читателя като безгранично.

204852_bВ основата на осмия роман на Н. Лишковска „Липсващият сън” е теорията за множествеността на световете или т.нар. биоцентризъм. Според нея съществуват множество паралелни светове, в които животът не свършва със смъртта на физическото тяло. Свързващата нишка между отделните части е лайтмотивът, който организира в едно цяло трите основни идеи в книгата – „Страхът е зло. Светът е в теб. Животът е важен”. Първото ниво на материята и тленното, което се характеризира чрез човешките пороци, включително и страха. Второто ниво на Духа и стремежа към личностна еволюция на всяко живо същество. И Третата степен – безсмъртното, божественото начало, вечното и безкрайното.

Смърт няма. Тя е илюзия, която възниква в човешкото съзнание, тъй като хората поставят знак на равенство и се отъждествяват с физическия си организъм, който рано или късно се амортизира и умира. Затова е логичен и изводът, че и човекът умира заедно с него.

Всъщност съзнанието съществува извън времето и пространството и може да се намира както в човешкото тяло, така и извън него.Това е чудесно представено от квантовата механика, според която една частица при определени условия може да се окаже на различни места в пространството едновременно. А дадено събитие да се развива по няколко – понякога безкрайно много – варианти. Съществуват множество вселени. В тях се реализират всички вероятни и предполагаеми варианти на развитието на събитията.

Около Древния, познат още и като Белобрадия, гравитират паралелните истории, които съставят „Липсващият сън”. Истории, които всъщност са парченца от един по-голям пъзел. От една наистина мащабна История – такава, каквато не я познава никой смъртен. Панорама на Човека, Цивилизацията и Вселената.

Никое човешко съзнание не може да издържи истината за Себе Си. Затова в homo sapiens е заложен дарът на забравата. Човекът няма памет за Себе Си. Не за себе си като смъртно създание, а за Себе Си като божествена монада. Неунищожимата същност на Съществуването.

Липсващият сън” не е замислен като продължение на „Деветимата непознати”, както твърди самата писателка. Но като краен резултат се е получило именно това. Историите в новия роман на Нели Лишковска протичат преди, едновременно и след онези, разказани в предходния й роман. Те представляват едно неделимо цяло, което трябва да се чете и възприема по същия начин – едновременно.

Действието в „Липсващият сън” се развива в десет пространствено-времеви полета. Авторката е разделила отделните „срезове” с тъмен шрифт, за да бъде адаптацията на един неподготвен читател по-непринудена. За да може истината да бъде „преглътната”, без той да се „задави интелектуално” или да му бъдат причинени някакви по-тежки щети. Наистина, за онези, които нямат познания по астрофизика, квантова механика и невробиология, възприемането на този текст би било истинско предизвикателство.

Едновременното протичане на събитията обуславя смесването на лексикални, семантични и синтактически елементи, както и използването на някои детайли от една смислова група в друга.От един минал или бъдещ момент в „настоящото” художествено време, течащо в романа. Което от своя страна представлява отделно поле на случване.

Древният – О’хара – се преражда на различни места и в различни земни епохи. С различни имена, които обаче са варианти на неговото основно име, което сам си е избрал още преди първото си въплъщение в материално тяло. Има различно социално положение във всеки от животите си и различно професионално занимание, което му дава нова опитност, знания и умения. Винаги е придружаван от две жени и един мъж, които също са с различни имена – варианти на основното –  и изпълняват различни роли, но винаги са във връзка и дадени отношения с главния герой.

Човешката памет бива изтривана, но съзнанието остава.

За разлика от човеците, О’хара има памет за всичките си животи в тази Сфера.

В крайната си форма биоцентризмът твърди, че материалният свят не съществува, а само негов виртуален образ, генериран от съзнанието. Матрица. Цифров модел (Д. Елвидж).

Или че материалният свят все пак го има, но в оня вид, в който ни позволяват да го видим и усетим нашите сетивни органи. Тоест, ако човек разполагаше с други сетива, той би виждал и осезавал съвсем различни неща.

Сложността в разбирането се крие именно в тази метафизическа Продължителност без начало и край. Главният герой, за разлика от всички останали – има памет за това. За всичките си животи. За преражданията си в тази Сфера, но и нещо повече.Той може да ги „посещава”, да ги „бъде”, когато си пожелае и както си поиска. Героят знае, че Съществуването му като монада е неунищожимо. Вечно. То протича непрекъснато и във всяка точка от пространството и времето. Без значение дали това е пустинята Атакама, древния Тадмор или Южния полюс, нито е важна годината – 8000г. пр.н.е., І в.от н.е. или 3032г. сл.н.е. Така или иначе, времето няма значение. То е само условие, за да може материята да се прояви и нещата да се случват последователно. Тъй като човек все още няма онези специални сетива, които улавят тази Едновременност, която е смисловата тъкан на романа.

Тази теория не отрича реалността. Смята я за процес, който изисква участие на съзнанието, тъй като човек е едновременно и наблюдател, и творец.

Мегавселена или Мултивселена – така е назована научната концепция за множествеността на световете. Според нея няма физични закони, които да забранят съществуването на повече от една вселена.

Основното, към което се придържа авторката в своя роман е, че Съзнанието не изчезва след физическата смърт, въпреки че паметта бива изтрита.

О’хара помни всичко. Неговата Памет е цяла и неунищожима.

Това е информация, натрупана на квантово ниво. Не може да бъде разрушена. Но може да бъде прехвърляна.След смъртта на физическото тяло, квантовата информация на съзнанието се слива с Вселената (среща се още като морфогенно поле, над-съзнание, м-съзнание) и там продължава да съществува безкрайно дълго.

По-късно се появява и т.нар. квантова теория на съзнанието (проф.Стюарт Хамероф, анастезиолог в Аризонския университет), според която носителите на съзнанието са елементи, които приживе натрупват информацията, а след смъртта я пренасят в общата информационна банка на Вселената.

Същността е неунищожима. Та се променя във всяка следваща реалност, но без да губи своето ядро. И набираща все повече информация/познание и по –голяма мощ. И за себе си и за Общото. Цялото.

В „Липсващият сън”,чрез историята на главния герой О’хара – се разгръща панорамно идеята за един Стар ред, който е изживял времето си и трябва да бъде сменен от друг. Използвани са информация и примери от всички области на човешкото познание – физика, биология, астрономия, социология, психология, теология, езотерика, окултизъм и пр.

Всички тези похвати дават усещането за Цялостност. За нещо Общо.  Едно. Неотделимо от цялата тъкан на мирозданието. Писателката се опира на най-разнообразна информация, за да подчертае вложения смисъл – и на художествено и на над-художествено ниво.

В подкрепа на идеята си, използва различни данни.Черпи от всевъзможни източници – разговори в градския транспорт, реклами по радиото, репортажи по телевизията, статии в интернет сайтове, материали от вестници и списания, реплики от филми, цитати от книги, научна и документална литература. Художествената цел оправдава употребените средства. Всичко това доизяснява вложената в романа идея за множествеността на световете и принципа за едновременност, съчетавайки в една художествена цялост Теорията за суперструните, М-теорията, Общата теория на относителността и квантовата механика.

За по-лесното възприемане на Представата за едновременност от читатели, които не са запознати в подробности с темата – романът условно е разделен на части, които са ситуирани в нарочно определени и назовани географски топоси и исторически времена. От „подстъпите на пустинята Атакама, 8000т.пр.н.е.” до „Фенрискиефтен, 3032г.” като местата на последните две части са разменени. Хронологически действието на Южния полюс се развива последно, но авторката е предпочела финалните събития в романа да са от „градините на Авалон, Гластънбъри, 1999г.”. Тази смяна на хроно-местата засилва идеята за непрекъснатост и равност на пространство-времето (И тук ще вметна едно мое лично наблюдение, извън темата – романът е приключен през м.март 2016г, а през юни 2016г. се случи онзи злощастен референдум на британците. Въпросът, който си задавам, е: дали пък авторката на „Липсващият сън” не е знаела още докато е пишела романа си, че всичко това ще се случи и съвсем умишлено е поставила историята, развиваща се на Острова, като последна част?)

Читателят преминава последователно от дълбините на историята (8000г. пр.н.е.) до бъдещето(3032г). Но тази „последователност”  отново е продиктувана от липсата на сетива, които могат да ни ориентират в Едновременността на пространство-времето. А иначе – тя е напълно излишна.

Чрез поредицата земни прераждания на Древния се показва, че без еволюция на душата, съдбата на човека не може да бъде променена към по-добро. Героят е поставен в различни исторически епохи и в различни географски топоси. Във всеки един от описваните му земни живота, се дават сходни имена и сподвижници, които също са едни и същи, но с разменени роли.

О’хара е пастир, жрец, войник, просяк и т.н. само за да успее да приключи успешно целия цикъл на инкарнация и най-вече – да осъществи мисията, с която е изпратен в тази Сфера.

Проследява се развитието на душата му от дълбока древност до днес и утре. Романът фокусира в съдбата на главния герой не само изброените научни концепции, но и много обикновени, ежедневни теми и идеи. Разказва за битови несгоди, страсти и чисто човешки взаимоотношения и реакции.

Непретенциозният читател спокойно може да насочи вниманието си само върху този план на книгата, без да се интересува от по-дълбоките й значения. Но ако все пак сте от онези, които вярват, че в човешкия  живот съществува нещо повече от задоволяване на физиологичните нужди и потребности, или кой на кого и защо е изневерил – тази книга ще ви замисли.

Използвани са много исторически и научни факти в подкрепа на художествената идея, но това в никакъв случай не е исторически или документален роман. Нели Лишковска не приема „етикетирането” на изкуството и в частност романа към един или друг жанр, стил или художествено направление.

Ако все пак трябва да има някакво определение – това е роман-енциклопедия на човешкия Дух. Духът, представен във всичките му аспекти, които могат да бъдат земно измерени и обследвани чрез словото. Самата авторка нарича  творбата си М-роман.

М-романът не разказва истории, той ги СЪТВОРЯВА. Но за по-голяма яснота ще се придържам към общоприетата терминология. ”Разказаната” история е разположена паралелно в десет реалности и обема десет време-пространства. Синхронично и непрекъснато. М-романът съществува едновременно в десет измерения. Той продължава да се преструктурира и доизгражда с всеки следващ прочит. С всяка човешка мисъл за него. Дори в този момент, докато четете този текст – той вече е друг, променен, нов.

Многопластовост, сложност и разнопосочност определят философската и психологическа тъкан на „Липсващият сън”. Смисълът е разпределен в няколко семантични ядра. Протича едновременно на няколко нива. Пълнокръвна картина не само в познатите на човека три измерения, но във всичките десет – колкото са условните части в романа.

За мен тази книга е опит да се вербализира бъдещето. Словесна конструкция, която показва битуването на Висшето съзнание като непрекъснато и едновременно във всички точки на времепространството.

То е в отделния човек и извън него. То е във всички човеци и отвъд тях. То е процес и състояние. То е движение и покой. То е линия и точка. Материя и антиматерия. Мигновение и вечност. Едновременно.

Разбира се, изразните средства на писменото слово са ограничени. Но все пак този роман поставя основите за едно ново разбиране и възприемане по нов начин на човека, света и живота.

Тази книга представлява много повече от описание на една теория, от материализирането на различните й компоненти чрез средствата на художественото слово. М-романът „Липсващият сън” е пръв опит не просто да се разкаже за една идея, а да се реализира буквално практически теорията за Мултивселената. Идеята за множествеността на световете от физиката се въплъщава в произведение на изкуството. Сътворява бъдеще.

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...