Не е правилно да се съди една книга по нейната корица е крилатата фраза на легендарния музикант Бо Дидли. Но само много наивен автор може да реши, че няма значение как изглежда неговото/нейното произведение, опонира журналистката Габи Ууд от британския „Телеграф”. Това е първото, което виждаме и съзнателно или не, то оказва своето въздействие, заявява тя и разкрива една от причините за успеха на последният носител на престижната награда „Букър”.
Тази година Джулиан Барнс спечели наградата „Мен Букър” и в своята реч благодари на Сюзън Дийн – една от най-важните фигури за неговия успех. Тя е креативен директор в издателство „Рандъм Хаус” и е дизайнер на външния вид на книгите му от дълги години.
Сюзън Дийн беше обявена тази седмица за една от 100-те най-влиятелни личности в търговията с книги. Тя е създала кориците на някои много популярни творби като „Изкупление” на Иън Макюън, „Тайната история” от Дона Тарт, „Странна случка с куче през нощта” от Марк Хадън и много други. Въпреки това , тя се подписва на трудовете си едва в последните няколко години. Дизайнерите на корици са сред най-важните скрити фигури за успеха на дадена книга, сигурна е Ууд.
Дийн вярва, че с навлизането на електронните книги, все по-важен става външния вид на дадена творба. Тя смята, че е дошло времето, когато човек иска просто да прочете нещо, може да го направи лесно по електронен път. Но когато иска да има нещо завинаги на рафта си, той ще потърси красота.
За „Предчувствие за край” -тазгодишният победител в „Букър”, тя е направила 20 корици. Отделила най-добрите 7 и ги дала на Барнс, който да си избере окончателния вариант. Малко преди крайния срок, в който авторът е трябвало да вземе решението, Дийн поискала от него да й даде още 2 седмици. Сюзън прекарала 14 дни рисувайки на листа с различен формат и размер, с различно мастило и т.н. По този начин тя постигнала желания успех.
Книгата се превръща в най-бързо продаващата се и носи на Барнс след три несполучливи опита „Букър”.