Огромна книга държим в ръцете си, в буквалното значение на тази дума – „Как да учим децата да учат – за да успяват“. Изданието беше представено в книжарниците на „Хеликон”, в Пловдив и София. Емблематично е, че Краси Проданов и Люси Еленкова разговарят с автора Сид Джейкъбсън в деня на учителя.
– Кой сте вие, господин Джейкъбсън – кажете нещо за себе си?
– Здравейте, аз съм психолог, социален работник и специалист – експерт по невролингвистично програмиране (НЛП).
– Не е ли това една млада наука, не само за България, но и в световен мащаб?
– НЛП съществува от 40 години. В някои среди на психологията може да се счита за нещо ново, но за мен, тъй като се занимавам с нея отдавна, тя вече е стара.
– Как подходихте към НЛП вие – искахте да се опитате да помогнете на децата или самата наука НЛП ви беше по-интересна, кое е на първо място?
– Започнах като психотерапевт и съм обучаван в областта на НЛП в края на 70-те години на миналия век и понеже бях в началото на своята професионална кариера, всичко с което се занимавах, се основаваше на НЛП. Използвах НЛП при децата съвсем случайно, като социален работник в агенция за подпомагане на семейства. Много от моите пациенти водеха своите деца, защото те имаха проблеми в училище, а проблемите са поведенчески, тъй като децата бяха разочаровани от учебния процес. Опитът ми с НЛП е в много страни по света, в различни области, с различни терапевти, коучъри и цели бизнес организации.
– Всъщност, какво представлява „Как да учим децата да учат – за да успяват“, ваша система ли е това, господин Джейкъбсън, или опитът ви, събран през годините?
– Едно от нещата, които ме накараха да напиша тази книга, е, че създадох набор от инструменти, които правят ученето по-лесно. Бих искал родителите да ги използват, за да помогнат сами на своите деца, вместо да чакат училищата да го направят. НЛП изследва как хората учат, как комуникират. Въз основа на тези изследвания им помагаме да учат по-добре, използвайки ясни образи, чрез звуците, които чуват, начина, по който се чувстват в процеса на своето мислене. Защото човек мисли чрез сетивата си, чрез нещата които вижда, чува и усеща. Учителите смятат, че това по принцип е възможно, за съжаление, те не са успели да създадат технология, която би могла да се приложи в класните стаи.
– Използвате думата „сетива“, да разбираме ли, че се въздейства на децата на подсъзнателно ниво?
– Няма начин да не се въздейства на децата на подсъзнателно ниво. Всеки от нас при комуникацията си с другия го прави. Ще ви дам прост пример – казвам ви думата “стол“. Обърнете внимание какво става във вашия ум. Мнозина си представят картината на един стол. Други ще усетят стола, на който седят в момента, трети ще се огледат къде се намира в стаята. Но никой не си представя дефиницията на думата „стол“ в речника. Ние подпомагаме хората да използват тези естествени процеси, които така или иначе протичат в мозъка им. Ако едно дете има проблем с четенето или му е трудно да разбере какво чете, значи думите, които гледа на страницата, не се трансформират в неговото съзнание като образи, звуци или усещания. Вие може би си мислите, че аз влияя върху децата, но всъщност искам да ги накарам да си помогнат сами.
– Прилича ли НЛП на хипнозата?
– НЛП е създадено в Калифорния от няколко знаменити личности, включително хора, които са използвали и развивали науката хипноза. Но в случая това е една много изчистена комуникационна технология. Макар някои да не си го представят така, хипноза не означава хората да бъдат накарани да правят нещо, тя е начин да осъзнаят неща, за които са мислели несъзнателно. Това е валидно за всяка психотерапия, прилага се в много други области от живота. В САЩ, в нашата политическа система например, тези, които пишат речите на големите политици, използват същото, но за разлика от мен, с други цели.
– Кое отличава вашата книга от много други, посветени на ученето?
– Писани са книги на различни теми, например как да учим по математика, как да учим т.нар. „спелуване“, тоест дешифрирането на думата по букви, защото по един начин се чете, по друг се пише – изключително важен проблем. Тези книги са създадени деца да се обучават на определена възраст върху конкретен сегмент от тези направления. Моята цел е да получат умение за самото учене, не за съдържанието. Затова съм написал тази книга като един достъпен курс, наръчник, който да подпомага работата на родителите с децата им. За да могат децата да виждат в своето съзнание как разбират, как комуникират, как запомнят нещата, как си ги припомнят след това. И когато после се явят на тест, да го направят по най-добрия начин. Специфичните методи на НЛП са приложими за всякакъв тип обучение.
– За деца на каква възраст е подходящо НЛП?
– Зависи какво искате да постигнете. Може да започнете с деца, които са много малки. Естествено, техниките, свързани с четене, са за по-големи деца. Но преди да се заемете да ги учите да усвояват уменията за учене, вие трябва да сте убедени, че имате добри отношения с тях. Това включва любов, доверие, взаимно разбирателство. И чувство за сигурност, децата трябва да са сигурни, че нищо не ги заплашва. Важно е те да бъдат в такова вътрешно емоционално състояние, че да могат да възприемат нещата. Ако са уплашени, разстроени, смутени или ядосани, не можем да ги учим на каквото и да било. Първото нещо в хода на упражненията от тази книга е да се помогне на родителите да разберат важността на взаимоотношенията между тях и децата им.