Най-желаният човек. Бъдещето на Холивуд. Това са само част от определенията, които получи режисьорът на сериала „Фарго“ Ноа Хоули след излизането на бестселъра му „Преди катастрофата“. Романът му завладя Топ 10 на най-продаваните книги по цял свят, включително и в България.
„Живеем във времена, в които хубавите истории са навсякъде и във всякакви форми. Така че, ако наистина искаш да се свържеш с хората, да стигнеш до тях, трябва да им разкажеш нещо, което има енергия, нещо, което започва с катастрофа“, казва Хоули в интервю за сп.Пейст“.
В „Преди катастрофата“ това събитие е самолетна катастрофа. На борда са голям хеджфонд мениджър, медиен директор, семейството му, един художник и опитен екипаж. Само двама оцеляват. Никой обаче не знае защо самолетът катастрофира. Следва изтощително разследване. Сюжетът прескача напред-назад във времето, а Хоули води читателя към различни причини за случилото се. Основна тема обаче е оцеляването в условията на огромна загуба.
„Обичам истории с много движещи се картини. Това създава елемент на разпокъсаност на някакво ниво. Знаеш, че всички парчета от пъзела ще бъдат събрани в един момент, но как и кой – това е най-вълнуващото…“ допълва авторът. Както в прочутия сериал „Фарго“, и в романа Хоули не разчита само на даването на отговори на въпросите „Как?“ и „Защо?“. Той „обикаля“ между героите си и се оказва, че всеки може да е причината за катастрофата, всеки може да е виновен. Паралелните сюжетни линии се преплитат преди и след, но действието забързано върви страница след страница към разкритие на истината. Опасността се просмуква дълбоко в човешката психика, а страхът ни запазва живи. Това е максимата на Хоули.
„Човекът иска да се плаши. На някакво ниво – това е причината да оцеляваме – чувството за страх и опасност. В реалността всички живеем далеч по-безопасно, но такива истории ни привличат, от тях научаваме много“, казва режисьорът.
Самият той е почитател на трилърите, на изненадите в тях, на дихотомията добро/лошо. Хоули признава, че с книгата си иска да усложни това противопоставяне, да подложи емоциите на читателите си под напрежение, да ги предизвика да направят заключения. „Подобни елементи има в „Поверително от Ел Ей“. Героите там са наистина вълнуващи. Всеки от тях лесно може да кривне и да поеме по другия път“, споделя още писателят. Негови любими филми в тази насока са още „Зодиак“ и „Мементо“.
Но номер 1 за Ноа Хоули е „Тук няма място за старци“ на Кормак Маккарти. „С такива трилъри в един момент наистина осъзнаваш, че не можеш да дишаш. Обръщаш страница след страница, поглъщаш сцена след сцена“, завършва новата звезда на криминалния жанр.