Начало / Критика / Някои ги предпочитат на широк екран: 40 книги с много добри адаптации

Някои ги предпочитат на широк екран: 40 книги с много добри адаптации

book-to-filmВ момента, на книжния пазар и у нас, и по света, романсът „Аз преди теб“ от Джоджо Мойс изживява нов бум, след излизането на филмовата версия с участието на Емилия Кларк и Сам Клафлин. Очаква се продукцията да събере 18,3 милиона долара от билети. Но като всеки филм, правен по бестселъров роман, и този бе нарочен от запалените читатели. Лентата в голяма степен следва сюжета на книгата на Мойс. Но това е нормално, самата тя е автор на сценария. Дори и тя обаче получи куп критики заради някои от сцените и промените в историята. „Някои от сцените от книгата просто са невъзможни за филмиране. Това ни беше голям урок и добър опит за мен“, призна в едно интервю писателката.

Оплакванията на читателите отново ни върнаха на темата кое е по-добро – книгата или филмът. Сайтът buzzfeed.com събра 39 филма, за които твърди, че са дори по-добри от книгата, по която са правени.

Склонни сме да не се съгласим с някои избори. А вие?

„Психо“ (1960 г., режисьор: Алфред Хичкок, по едноименната книга на Робърт Блох)

Защо филмът е по-добър: Филмът си играе с очакванията на публиката, като започва първо с историята на Мариън Крейн, вместо с тази на Норман Бейтс. Така смъртта на героинята се оказва изненада и повишава съспенса, което превръща филма в класика. Освен това Норман е много по-комплексен и симпатичен герой в лентата.

„Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb“ (1964 г., режисьор: Стенли Кубрик, по книгата „Red Alert“ от Питър Джордж)

Защо филмът е по-добър: Стенли Кубрик ще се появи няколко пъти в този списък, защото неговите адаптации са изключителни произведения на изкуството. В този случай той взима един стандартен трилър за ядрената война и го превръща в сатира с много по-силно изразено внушение и социална позиция.

„The Graduate“ (1967 г., режисьор: Майк Никълс, по едноименния роман на Чарлс Уеб)

Защо филмът е по-добър: Всъщност лентата няма много общо с книгата, на която е базирана. В актьорския състав са Дъстин Хофман, Ан Банкрофт и Бенджамин Брадък. Заедно с незабравимата музика на Саймън и Гарфинкъл, филмът просто е на километри от книгата.

„Портокал с часовников механизъм“ (1971 г., режисьор: Стенли Кубрик, по едноименната книга на Антъни Бърджис)

Защо филмът е по-добър: Отново уникалната естетика на Кубрик прави тази версия по-ефективна като внушение в сравнение с книгата. Използвана е американската версия на романа, която има различен край от английската. В нея Алекс (Малкълм МакДауъл) намира изкупление и преобръща живота си.

„Кръстникът“ (1972 г., режисьор: Франсис Форд Копола, по едноименния роман на Марио Пузо)

Защо филмът е по-добър“ Лентата е смятана за една от най-великите продукции в историята на киното. Романът на Пузо определено е много добър, но Копола го издига до спиращ дъха кинематографичен шедьовър. Историята става дори още по-добра във втория филм, а Дон Корлеоне (Марлон Брандо) е незабравим.

„Челюсти“ (1975 г., режисьор: Стивън Спилбърг, по едноименния роман на Питър Бенчли)

Защо филмът е по-добър: Романът си е стандартен трилър, докато филмът прелива от насилие. Странно е, защото е нискобюджетна продукция с механична акула, но хората са много истински и помагат на публиката да приеме по-лесно сюжета.

„Полет над кукувиче гнездо“ (1975 г., режисьор: Милош Форман, по едноименния роман на Кен Киси)

Защо филмът е по-добър: МакМърфи, представен от Джак Никълсън, е един от вечните антигерои в киното. В лентата именно той разказва историята, а не както е в книгата – Вождът. Това прави основния конфликт в историята – този между МакМърфи и сестра Рачид още по-динамичен.

„Сияние“ (1980 г., режисьор: Стенли Кубрик, по едноименния роман на Стивън Кинг)

Защо филмът е по-добър: Всеизвестно е, че Стивън Кинг мрази адаптацията на Кубрик на романа си. Най-вече заради сюрреалистичните елементи. Но Джак Торанс (Джак Никълсън) и филмът са далеч по-ужасяващи, отколкото е историята в книгата.

„Blade Runner“ (1982 г., режисьор: Ридли Скот, по книгата „Играчите от Титан“ от Филип Дик)

Защо филмът е по-добър: Лентата е мъглива адаптация на сай-фай-класиката. На екран мрачните визии за човешкото бъдеще са по-впечатляващи, а добавената неяснота дали Декар е клонинг, или не, е доста умно хрумване.

„Stand By Me“ (1986 г., режисьор: Роб Рейнър, по „Тялото“ (включена в „Особени сезони“) от Стивън Кинг)

Още една адаптация на творба на Стивън Кинг, но много различна от оригинала. Рейнър представя много добре носталгията по детството и черния хумор на историята, което превръща филма в обичана класика.

„The Princess Bride“ (1987г., режисьор: Роб Рейнър, по едноименния роман на Уилям Голдман)

Защо филмът е по-добър: Предна брилянтна адаптация на Райнър. Този път му помага участието на самия писател – Уилям Голдман, в писането на сценария. Така лентата въплъщава огромна доза хумор и уникален чар, каквито прозират и в книгата. Едновременно с това филмът е впечатляващ, когато става дума за магия и е перфектна приключенска приказка.

„Умирай трудно“ (1988 г., режисьор: Джон МакТирнън, по романа „Nothing Lasts Forever“ от Родерик Торп)

Защо филмът е по-добър: Родерик Торп пише трилър, а „Умирай трудно“ е пример за екшън. Но класически екшън филм – със стегнато добре конструирано действие. И естествено – перфектният Брус Уилис. Влиянието на този филм върху целия жанр е уникално.

„Мизъри“ (1990 г., режисьор: Роб Рейнър, по едноименната книга на Стивън Кинг)

Защо филмът е по-добър: Рейнър се е доказал за майстор в адаптирането на Стивън Кинг (не и според самия Кинг, май). В Този случай той ползва и отлично написан сценарий на Уилям Голдман.

„Мълчанието на агнетата“ (1991 г., режисьор: Джонатан Дем, по едноименния роман на Томас Харис)

Защо филмът е по-добър: Лентата следва романа, но без някои допълнителни под-сюжетни линии и герои. Това е стандартна практика. Адаптацията е невероятно успешна заради страхотния кастинг – Джоуди Фостър като Клариса Стърлинг и Антъни Хопкинс като Ханибал Лектър. Химията между двамата издига филма над висотата на литературното постижение, каквото е романът.

„Последният мохикан“ (1992 г., режисьор: Майкъл Ман, по едноименния роман на Джеймс Фенимор Купър)

Защо филмът е по-добър: Романът на Джеймс Фенимор Купър може да е класика от XVIII век, но все пак е изпълнен с анахронизъм. Прозата е протяжна и наблъскана с детайли, а действието  се точи бавно-бавно. Филмът обаче е доста по-лесен за приемане.

„Джурасик парк“ (1993 г., режисьор: Стивън Спилбърг, по едноименния роман на Майкъл Крайтън)

Защо филмът е по-добър: Когато лентата излезе, преди 23 години, представляваше огромно технологично постижение. Всъщност все още е. трудно е за един роман да изпълни с визия толкова добре, както динозаврите на екрана. А, както и в „Челюсти“, героите също са по-симпатични във филма, което прави оцеляването им още по-желано от публиката.

„Форест Гъмп“ (1994 г., режисьор: Робърт Земекис, по едноименния роман на Уинстън Грум)

Защо филмът е по-добър: Макар да следва плътно сюжета от романа, във филма все пак са показани само най-важните неща от живота на Форест. В книгата Форест става космонавт, лети в космоса, запознава се с шимпанзе на име Сю, разбива се в джунглата и почти е изяден от канибали. Това го няма във филма. Слава Богу!

„Изкуплението Шоушенк“ (1994 г., режисьор: Франк Дарабонт, по едноименната творба на Стивън Кинг (включена в „Особени сезони“)

Защо филмът е по-добър: Стивън Кинг сигурно вече ни мрази, но… Както и „Тялото“, това е новела, включена в „Особени сезони“. За някои това е най-добрият филм в историята.

„Джуманджи“ (1995 г., режисьор: Джо Джонсън, по едноименния роман на Крис Ван Олсбърг)

Защо филмът е по-добър: Е, малко се изсилихме, защото „Джуманджи“ е книжка с картинки. Но никой не може да отрече, че филмът е прекрасен и развива идеята за една бордна игра по много реалистичен начин.

„Поверително от Ел Ей“ (1997 г., режисьор: Къртис Хансън, по едноименния роман на Джеймс Елрой)

Защо филмът е по-добър: Романът на Джеймс Елрой е класика в жанра нео-ноар. Но адаптацията е още по-вълнуваща. Невероятна картина на Лос Анджелис от 50-те. И Ким Бейсинджър…

„Starship Troopers“ (1997 г., режисьор: Пол Верховен, по едноименната книга на Робърт Хайнлайн)

Защо филмът е по-добър: Често обвиняват Хайнлайн, че книгата му е про-милитаристична и дори фашистка. Но филмът на Верхофен е чиста сатира. А социалното послание на филма става все по-валидно.

„Джаки Браун“ (1997 г., режисьор: Куентин Тарантино, по „Ръм Пънч“ от Елмор Ленърд)

Защо филмът е по-добър: Тарантино преобразява героинята Джаки Бърк в тъмнокожата Джаки Браун. Пам Гриер е брилянтна в ролята. Трилърът се превръща в типична за режисьора продукция, в която личи уникалният му стил. Един от шедьоврите на кинематографичното изкуство.

„Боен клуб“ (1999 г., режисьор: Давид Финчър, по едноименния роман на Чък Паланюк)

Защо филмът е по-добър: Лентата е далеч по-експлозивна, а Брад Пит и Едуард Нортън са блестящи.

„Реквием за една мечта“ (2000 г., режисьор: Дарън Аронофски, по едноименната книга на Хюбърт Селби Младши)

Защо филмът е по-добър: Като всички ленти на Дарън Аронофски, и тази съдържа много въображение, а картините от нея остават живи в умовете на зрителите дълго след края. Този филм обаче е особено брутален.

„Властелинът на пръстените“ (2001–2003, режисьор: Питър Джексън, по едноименната сага на Дж. Р. Р. Толкин)

Защо филмът е по-добър: Адаптацията на Питър Джаксън е една от най-добрите в историята на киното. Феновете на книгата може да не са много доволни от някои от промените в сюжета, но сценаристите наистина много задълбочено ги налагат в полза на лентата.

„Mystic River“ (2003 г., режисьор: Клинт Ийстууд, по едноименната книга на Денис Лихейн)

Защо филмът е по-добър: Денис Лихейн е превъзходен разказвач. Това е причината и често книгите му да биват филмирани. Понякога книгите му дори изглеждат по-добре на екрана, отколкото на хартия. „Mystic River“ е страхотен пример за това, като, разбира се, помага и играта на Шон Пен, Тим Робинс и Кевин Бейкън.

„Тетрадката“ (2004 г., режисьор: Ник Касаветес, по едноименния роман на Никълъс Спаркс)

Защо филмът е по-добър: Всички книги/филми на Никълъс Спаркс по принцип изглеждат еднакво. Особено за онези, които не са особено запалени фенове на сладникавия романс, сърцераздирателната драма и тежкия морализъм. Но „Тетрадката“ успява да прикове вниманието и на зрителите извън обичайните почитатели на Спаркс. Може би причината е и играта на Райън Гослинг и Рейчъл МакАдамс.

„Казино Роял“ (2006 г., режисьор Мартин Кемпбъл, по едноименната книга на Ян Флеминг)

Защо филмът е по-добър: Въпреки всичките си възходи и падения, серията от филми за Джеймс Бонд, оставя далеч по-силни впечатления, отколкото книгите на Флеминг. Бонд е кино-икона. А това е най-добрата му история, която издигна Даниел Крейг до статута на един от най-добрите Агенти 007.

„Престиж“ (2006 г., режисьор: Кристофър Нолан, по едноименния роман на Кристофър Прийст)

Защо филмът е по-добър: Защото става дума за фокуси, а това означава, че публиката е важна. Освен това адаптацията е по-тъмна, действието е по-стегнато и по-вълнуващо.

„Children of Men (2006г.,режисьор: Алфонсо Куарон, по романа на П. Д. Джеймс)

Защо филмът е по-добър: Доста свободна интерпретация на книгата, но въпреки това въплъщава идеите на Джеймс. Историята в лентата е по-скоро трилър, Куарон е разгръща целия й потенциал.

„Дяволът носи Прада“ (2006 г., режисьор: Дейвид Франкел, по едноименния роман на Лорън Уайсбергер)

Защо филмът е по-добър: Две думи: Мерил Стрийп. Огромната й роля, невероятната йигра, правят филма велик.

„Няма място за старите кучета“ (2007 г., режисьори: братя Коен, по романа на Кормак МакКарти „Тук няма място за старци“)

Защо филмът е по-добър: Кормак МакКарти има забележителен стил  – откъслечен, накъсан, без много пунктуация. В адаптацията на романа братя Коен слагат и собствения си печат. Резултатът е филм, който е мрачно смешен, много повече от романа.

„Звезден прах“ (2007 г., режисьор: Матю Вон, по едноименната книга на Нийл Геймън)

Защо филмът е по-добър: Макар че има различия между сюжетите на филма и книгата, лентата е много подобна. Но както в „The Princess Bride“ на екрана се появява повече приключение, повече фентъзи.

„There Will Be Blood“ (2008 г., режисьор Пол Томас Андерсън, по романа „Петрол!“ на Ъптън Синклер)

Защо филмът е по-добър: Ако трябва да бъдем честни, „There Will Be Blood“ не е точно адаптация на „Петрол!“. Андерсън най-вероятно е работил само по първите 150 страници от книгата. Но филмът му борави със същите теми и мрачната сатира от книгата.

„Момичето с драконовската татуировка” (2009, режисьор: Нилс Арден Оплев, по романа на Стиг Ларшон „Милениум: Момичето, което си играеше с огъня“)

Защо филмът  по-добър: в книгата Ларшон използва много журналистически похвати, които са отражение от дългогодишната му кариера в тази професия. Филмът обаче ги избягва и се фокусира върху най-голямото постижение на шведа – Лизбет Саландер, в ролята Нуми Рапас. (Американската версия от 2011 г. също е много добра, но не чак толкова, колкото филмът от 2009 г.)

„Cloudy With a Chance of Meatballs“ (2009 г., режисьор: Фил Лорд и Кристофър Милър, по едноименната книга на Джуди Барет)

Защо филмът е по-добър: Ок, както „Джуманджи“ и тази книга/филм малко несправедливо присъства тук. Филмът се базира на класическата детска книжка, но по-скоро само като вдъхновение. Но когато става дума за блестящата идея за храна, която пада от небето, филмът разказва много повече от книжката. Този филм трябва да е класика.

„Фантастичният господин Фокс“ (2009 г., режисьор: Уес Андерсън, по едноименната книга на Роалд Дал)

Защо филмът е по-добър: Уес Андерсън е последният избор за режисьор на този филм, за който бихте се сетили. Не си го представяме да адаптира детска книга. Ноа Баумбах също не е типът, който си представяме за такава продукция. Но точно това прави филма толкова добър. И остава напълно подходящ за деца, без нещо да му навреди. На моменти е много зрял, но все пак – сладък.

„Drive“ (2011 г., режисьор: Николас Уиндинг Рефн, по едноименната книга на Джеймс Салис)

Защо филмът е по-добър: Както и книгата, филмът е много стилен. Има много идеи, които трябва да прочетете между редовете. Но все пак тази история сработва по-добре на екрана, заради големите дози насилие и страст – елементи, които са от основно значение за кинематографията на Рефн.

„Петдесет нюанса сиво“ (2015 г., режисьор: Сам Тейлър-Джонсън, по едноименния роман от Е. Л. Джеймс)

Защо филмът е по-добър: Добре, добре. Филмът няма шанс да спечели „Оскар“ или каквато и да е друга положителна награда. Но е по-смислена и секси версия на историята от книгата, която е нещо като фенфикшън, писана от почитатели на „Здрач“. Това, че жена е режисьор, държи фокуса не толкова върху Крисчън Грей, а върху женското удоволствие.

Остава сами да проверите кое е по-добро – книгата, или филма. Четете и гледайте!

Прочетете още

249154_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (31 март – 6 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Пряка заплаха от Дейвид Балдачи 2. Приятелят от Фрида Макфадън 3. Огледалото − …

Един коментар

  1. Бих добавила и „Английски пациент“ на Майкъл Ондатджи с режисьор на филма Антъни Мингела 1996г.

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...