Начало / Свят / Е-книги срещу абонамент: какво следва след Oyster?

Е-книги срещу абонамент: какво следва след Oyster?

След като свикнахме с продажбата на е-книги, започнахме да се замисляме и за отдаването им под наем и веднага се появиха няколко комерсиални платформи, предлагащи различни форми на абонаментни планове – не само в САЩ, но и в Европа (например 24Symbols в Испания и Scoobe в Германия).

След като стрийминг услуги като тези на Amazon, Netflix или Spotify коренно промениха нагласите на потребителите, беше ясно, че това ще засегне и бизнеса с книги. И то се случи, но все пак е трудно да се предостави подобна на Netflix услуга на пазара на книги, както и да се очакват подобни стабилни приходи от електронните книги.

При всеки от предлаганите модели за абонамент за е-книги, Вие получавате, срещу месечна такса, неограничен достъп до целия каталог от заглавия на съответната платформа. Можете да четете колкото пожелаете книги, да ги четете колкото искате продължително, можете и да си ги изтегляте за четене офлайн. За разлика от една традиционна библиотека, тук нямаме дата за връщане, т.е. можем да задържим книгата неограничено време, точно както например едно Netflix DVD. Но разбира се, Вие не притежавате заетите книги и в момента, в който прекъснете абонамента, ще загубите и достъп до файловете си.

Ето какъв е американският опит: Първи, през 2012г., такава абонаментна услуга стартираха Scribd. Това беше и най-евтиният вариант с месечна такса от 8.99$. След това с много шумотевица през 2013 се включи Oyster (9.95$ месечно). Не закъсняха много и Amazon – през 2014г., с KindleUnlimited и 9.99$ на месец.

През есента на 2015г. обаче, Oyster обявиха, че напускат бизнеса през януари 2016 година и предлагат възстановяване на парите за абонатите, които го изискат. Услугата предлагаше достъп до над 1 милион заглавия. Какво точно се случи? Платформата беше аплодирана от читателите и привлече вниманието на много издатели, предлагайки им модел на заплащане, при който издателството получава цялата цена на дребно за е-книгите си, заемани от абонатите. Това определено не звучи като схема, която би издържала дълго, нали? А точно в момента и от най-големият конкурент на Oyster, Scribd, обявиха, че имат подобни проблеми. В резултат те премахват достъпа до някои заглавия от романтичния жанр (най-четените от читателите!) през техния основен месечен абонамент. Причината е, че сумите, заплащани към издателствата за прочетените е-книги, надхвърлят постъпленията от месечната абонаментна такса.

Потребителите изискват висококачествена услуга срещу абонамента си и няма как да се пренебрегнат очакванията им. Те държат да имат както голям избор от е-книги, така и новите заглавия на пазара. Затова, ако иска да получава актуално съдържание от издателите, една такава услуга трябва да им осигури привлекателни и комфортни условия. Но кой би могъл да издържи дълго на така организиран бизнес? И още повече, как въобще се очаква да успява и да го развива? Джусто Хидалго CEO на 24 Symbols казва: „Ние трябва да се развиваме, но този модел на заплащане не работи. Издателите трябва да разберат, че за да бъдат наеманите е-книги жизнен канал за приходи, всички трябва да сме поставени при еднакво печеливши условия.“ Според Хидалго, като вариант,  бъдещето на този бизнес е да емулира кабелните телевизии – с евтини основни абонаментни пакети и премиум допълнения за достъп до най-новите заглавия, или жанрове като романс и научна-фантастика.

Между другото поддръжниците на „е-книги срещу абонамент“ смятат, че издателствата не само трябва да се надяват на успеха на подобни платформи. Те имат истинска нужда от този успех. Навиците на потребителите вече са променени. В съвремие, доминирано от мобилни смарт устройства, бързият и лесен достъп до съдържание е очакван от всеки.

Amazon и техният модел за абонамент са малко по-различни. Те заплащат на издателите от един общ фонд, съставен от част от постъпилите приходи. Размерът на фонда се определя едностранно от Amazon, а самото заплащане е на база броя прочетени от дадена е-книга страници.Това са условия, изключително неприемливи за повечето издатели. В момента участниците в платформата на Amazon (повечето самопубликуващи се автори) получават приблизително половин цент за прочетена страница – или около 1,50$ за книга от 300 страници.

За отбелязване е, че всичките три (от Голямата Петорка американски издатели) работещи с Oyster издателства, отчитат отлични резултати. Според  Брайън Мъри, CEO на “Харпър Колинс”, опитът с Oyster се оказва най-успешната от всичките му бизнес авантюри. „Системата с абонаменти се показа, като много успешна, особено във възраждането за нов живот на заглавия извън тираж“.

Въпросът сега е дали издателите, авторите и агентите са видели достатъчно добро от Oyster и подобните проекти, за да подкрепят един по-справедлив за всички бизнес модел. И още повече, когато става въпрос за ниша на пазара, която не е доминирана от Amazon.

Прочетете още

717bd38a-8921-42b8-8152-92dd06ce00b8

„Пробуждането“ на Стойчо Керев – лек срещу безразличието

Заглавие, което разбулва тайни и предсказва бъдещето Третата книга на популярния наш журналист, а вече …