Начало / Критика / Стават ли книгите по-дебели?

Стават ли книгите по-дебели?

Книгите, разглеждани като обем текст, постоянно се уголемяват, както твърди проучване, установило, че средният брой страници е нараснал с 25% за последните 15 години, пише в. „Гардиън“. Изследване, базирано на над 2 500 заглавия, появявали се в класациите за бестселъри на „Ню Йорк Таймс“, както и в ежегодния обзор на „Гугъл“ на най-дискутираните книги, разкрива, че броят страници е нараснал от 320 през 1999 година, на 400 през 2014-та.

Според проучване на Джеймс Финлейсън от маркетинговата агенция „Verve Search“ в Лондон, публикувано от издателството на интерактивни заглавия „Flipsnack“, има „относително постоянна тенденция на растеж, от година на година“ и са добавени близо 80 страници към средния обем страници на изследваните след 1999 година книги.

Романите напоследък имат склонност да са големи и дебели, изисквайки да се настаниш удобно в кресло, да изключиш телефона си и наистина да им посветиш част от времето си“, казва редакторът Макс Портър.

За Финлейсън обяснението за това в голяма степен се крие в изместването на интереса на индустрията към дигиталното/онлайн предлагане. „Когато в книжарницата  вземете в ръце една голяма книга, може да се случи да бъдете буквално стреснати от обема й. Докато в „Амазон“ например размерът на книгата е представен просто с няколко думи, или цифри, на които вие няма да обърнете кой знае какво внимание“ , казва Финлейсън. Популяризирането на електронното четене също се явява фактор в случая, добавя той. „Аз лично, винаги се сдържам да купувам наистина дебели книги, освен ако не заминавам на по-продължителна почивка, просто защото не искам да ги влача насам-натам в чантата си. Но ако имате една дебела книга, качена във Вашия „Киндъл“, обемът й вече не е нещо, с което трябва да се съобразявате.“

Литературният агент Клеър Алекзандър е съгласна, че обемните издания са доста по-удобни в дигитален формат, но и отбелязва, че преобладаващите жанрове при е-книгите са романсите, кримките и еротиката. Според нея постепенното нарастване на обема на книгите  е доказателство за промяна в културната нагласа на читателите.

„Въпреки цялото говорене за смъртта на книгата под натиска на другите медии, хората, които обичат да четат, явно предпочитат дългите, вълнуващи повествования, вместо пълната им противоположност – малките отрязъци аудио, видео или писана информация, които получаваме ежедневно от „Гугъл“. Американците проправиха пътя. Вижте автори като Дона Тарт, Джонатан Франзен, Ханя Янагихара и последния носител на „Букър“ Марлон Джеймс, който е роден в Ямайка, но живее в САЩ. Но те не са сами. Хилъри Мантел от Великобритания например, или Елинор Катън от Нова Зеландия също са автори на обемисти заглавия и ако прегледате библиографията им, ще видите колко много от техните книги са удостоени с награди. Изводът е ясен – явно литературната върхушка също харесва дебели книги“, казва Алекзандър.

Наградата „Ман Букър“ е стълб на литературния живот във Великобритания от учредяването й през 70-те години на XX век до днес. И доказателство за афинитета към по-дебелите книги може да бъде открито в списъка на носителите й. През първите пет години наградените книги са с обем от около 300 страници. Но дори и като отчетем триумфа през 2011-та, на Джулиан Барнс и неговата 160-странична „Предчувствие за край“, в последните пет години лауреатите на „Ман Букър“ са от по 520 страници средно. А при тазгодишния победител кратко звучи само заглавието: живеещия в Америка ямаец Марлон Джеймс с „Кратка история на седем убийства“ и 700 страници.

Макс Портър е редактор в издателство „Гранта букс“, издател на носителя на наградата за 2013-та Елинор Катън със „Светилата“ (800 страници). Според него е трудно да добием категорично усещане за такава тенеденция към обемисти издания, която да е валидна за пазара като цяло. Но е „много въодушевяващо, когато виждаш такива големи и амбициозни творби да се появяват“.

„Във всички сфери на културата непрекъснато се опитват да отработят това, дали предлаганото съдържание е подходящо да бъде мобилно, и какви устройства потребителите ще използват, за да го консумират. Затова аз лично съм окуражен от вида на една голяма, дебела книга, която седи пред мен и ме призовава: „Прочети ме!“, казва Портър.

Успехът на телевизионни продукции, където зрителите се вживяват в предлаганата им история в продължение на десетки часове, окуражава и книгоиздателите да подкрепят автори, които работят с подобни мащаби, продължава редакторът: „Видно е, че хората имат апетита, търпението и енергията да следват развитието на сюжета и героите, докато те се развиват в течение на един доста продължителен период от време.“

Може би е по-практично да носим дебелите си книги, заредени в паметта на електронен четец, но Портър не е убеден, че „дигиталното четене“ е причина за наблюдаваното увеличение на обема на някои от тях. В подкрепа на това, той цитира проучване, показващо, че само 60% от закупените като е-книги заглавия въобще започват да се четат, а делът на дочетените докрай пада дори до 20% за някои заглавия.  „Докато дебелата книга обитава твоето пространство, тя е като физическо въплъщение на намерението ти да отделиш необходимото време за прочитането й“, казва той.

Нарастването в броя на страниците на новите романи може да се разглежда като един вид отстояване на идентичността.

„Романът взима съдбата в собствените си ръце. Има много дразнители на вниманието ни, под всевъзможни форми, затова книгите решават да заложат на това, да са големи и дебели, за да ни накарат да седнем и им отделим нужното внимание“, забелязва още Портър.

„Тази година беше пренаситена с обемисти заглавия,“ казва Алекс Боулър, редактор в издателство „Джонатан Кейп“  и издател на дебютния роман на Гарт Риск Холберг „City on Fire“ (900 стр.) във Великобритания. Според него обаче, изследването на „Flipsnack“ не отразява действителността, с която той се сблъсква в ежедневната си работа. „Част от книгите наистина са доста дебели, но аз не съм затрупан с романи от по 20 000 думи. Най-често срещам ръкописи от по 250 до 350 страници и подозирам, че такива са и болшинството от книги, които се издават“, отбелязва Боулър.

Класациите на бестселърите в последните години бяха доминирани от поредици като „Хари Потър“ и „50 нюанса сиво“. „Подозирам, че тези книги са дебели заради броя на страниците си, но не и заради броя думи,“ продължава Боулър. Манипулирайки оформлението на страниците и използваните шрифтове, издателите могат по желание да постигнат един по-голям обем на книгата. „Може би потребителите предпочитат по-солидния и тежък вид на книгите, които купуват.“

Усещането за по-голяма стойност, предлагано от дебелата книга със сигурност не беше фактор за пренебрегване във времето на комерсиалните саги, допуска литературният агент Клеър Алекзандър, и може би все още оказва същото влияние върху някои читатели и днес. Но тя добавя, че това желание за подобни комерсиални, солидно изглеждащи четива, не обяснява нарастването в обема на издаваната висококачествена литература.

„Бих могла да изложа и довода, че една друга, в голяма степен уравновесяваща сила също участва в целия този процес. А именно, възраждането на интереса към краткия разказ, или кратката, но перфектно оформена новела.“

В наши дни истинското предизвикателство е публикуването на една невпечатляваща с обем книга. „Като литературен агент знам, че най-сложната зона се оказва средата. Да не е в списъка на бестселърите, но с икономически оправдано издаване. Да не е зашеметяващ дебют, а просто поредна, средностатистическа, средна по обем книга – на практика всичко средно.“

Прочетете още

onyx-storm-hardcover-30

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (31 март – 6 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Буря от оникс“ от Ребека Ярос (9 седмици в класацията) 2. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...