Начало / Читатели / „Фактурата“ от Юнас Карлсон (ревю)

„Фактурата“ от Юнас Карлсон (ревю)

Владимир БЕЛОВ

Непълен работен ден във видеотека, прашасал апартамент под наем в Стокхолм, страстна киномания. Това е действителността на главния герой от миниромана „Фактурата“ на Юнас Карлсон.

И очевидно той трябва да плаща за това Преживяно щастие. В пощенската му кутия се появява фактура от институцията ДСР – „Дистрибуция на световни ресурси“, в която пише, че той трябва да преведе сума от 5 700 000 шведски крони. Идеята на ДСР е (уж) да създаде баланс между позитивните преживявания на добре живеещите хора и нещастните, като високите суми, които трябва да платят щастливите, се явяват като компесаторен механизъм за нещастните, които гладуват, покосени са от природни бедствия и войни, или просто са в депресия. В телефонен разговор със служителката на ДСР Мод Андершон, главният герой обяснява какво представлява животът му и дори самата служителка се учудва как може според сложните изчисления и критерии на ДСР Преживяното му щастие да е на толкова високи нива, след като със скромния си бит и доход той въобще не би могъл да плати начислената му огромна сума. След като от „Дистрибуция на световни ресурси“ разбират, че са пропуснали информацията за връзката на главния герой с индийката Сунита в края на 90-те години на 20. век и драматичната им раздяла, сумата за Преживяното щастие се увеличава многократно и надхвърля всички лимити, въпреки че героят твърди, че душевните „щети“ от раздялата му с нея са много високи. По време на многобройните разговори с Мод главният персонаж разбира каква е причината за всичко случващо му се – именно способността му да изпитва силни и полярни емоции, да се вълнува (без значение позитивно или негативно) от всичко случващо му се, е причина за нарастването на Преживяното щастие.

За разлика от другите хора, чиито живот преминава в монотонните краски на депресията и разочарованието, нашият герой изпитва бурни емоции, животът му е цветен. Зад целия абсурд-символ на съвременния свят, който авторът на романа гради, прозира ясно състоянието на човешкия социум. При един от многобройните разговори на главния герой с Мод, той описва сцена от босненски филм, в която двама души – бивши любовници – само се гледат, а след това се докосват едва-едва. Мод също гледа сцената от филма и не вижда в нея харизмата, която е видял главният персонаж. Именно това показва как хората не допускат, че обикновените ежедневни битови неща подлежат на интерпретация и следователно не се взират в детайлите, не ги тълкуват, възприемат ги „прагматично“. Нещастието им се дължи на дупката между имагинерните им представи за бъдещето и нещата, които уж са битови, и значението, което те крият отвъд привидностите. Членовете на цялото общество са втренчили поглед не в самите себе си тук и сега, в настоящето, а в идеята за себе си от бъдещето, в имагинерната, едва ли не холограмна, представа за това какви биха могли да бъдат, как биха могли да се чувстват по-добре, как сега се чувстват зле, но инвестират в бъдещи блянове, пропускайки настоящия си живот. И именно тези хора определят цялата парадигма, в която обществото се движи. Фактурите на ДСР създават впечатлението, че да си нещастен е привилегия, тъй като няма да ти бъде начислена висока сума Преживяно щастие. Нещастните, впримчени във фалшивия модел на „прагмата“ и нежелаещи да признаят неговата несъстоятелност, искат щастливият да плати за това, че вижда щастието тук и сега, докато всъщност самата несъстоятелност на въпросната парадигма се състои в един-единствен прост факт – хората не успяват да запазят баланса между очакванията си и имагинерната представа за себе си от бъдещето и това, което в действителност им се случва. На фона на всичко главният герой от романа просто не очаква нищо, той живее тук и сега. Когато сумата, която той трябва да плати, стига неимоверни размери, първото решение, което ДСР взимат на свое заседание, е да го изолират или убият, тикайки го по този начин в руслото на редовите хора и тяхното нещастие. Впоследствие решават, че изолацията му би струвала скъпо, и го пускат, без да опрощават дълга му, но му обещават, че няма да го притесняват, дори и никога да не го плати. В сцената, която предшества решението на комисията за освобождаване на главния герой, той леко докосва ръката на Мод в конферентната зала по същия начин, по който двамата бивши любовници се докосват в босненския филм. И това просто докосване придава оня смисъл на елементарния човешки контакт, на допира, който е искал главният герой да обясни на Мод. В този малък и кратък миг тя разбира защо това, което за нея е обикновено и ежедневно, което тя подминава, докато „работи за бъдещето си“, е истински важно и крие дълбок смисъл отвъд битовостта си. Разбира защо въпреки факта, че не е богат, главният герой има толкова висок коефициент на Преживяно щастие…

Въобще, разбира смисъла и красотата във всичко, което той ѝ е описвал по време на разговорите им по телефона – срещите му със Сунита и красотата на дъжда по време на една от летните му ваканции. В края на романа, малко преди да набере номера на Мод, за да уговори първата си лична среща с нея, героят заявява: „Разхождах се бавно и безцелно из града; гледах хората наоколо. Млади, на средна възраст. Малко момиченце караше голямо червено дамско колело. От някакво радио се носеше „Облаци“ на Франк Синатра. Ято птици кръжеше в простора като едно цяло… Видях прекалено добре познатите ми неща. Сградите, улиците, дърветата. Будката за сладолед и магазините. Обядващите в ресторантите. Афишите по стените и заглавните страници на вечерните вестници… Само аз знаех, че навярно съм най-щастливият човек в страната. И то напълно безплатно. Вдъхнах дълбоко от мекия летен въздух. Можех да си купя сладолед. Защо не ментов шоколад и малини, любимите ми“.

„Фактурата“ тук

Прочетете още

onyx-storm-hardcover-30

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (31 март – 6 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Буря от оникс“ от Ребека Ярос (9 седмици в класацията) 2. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...