Според Брюксел вината е на учителите, те я прехвърлят на родителите
Почти всяко второ дете в България има проблеми с четенето и вината за това е на учителите, според комисаря за образованието в ЕС Андрула Василиу, цитирана от сайта „Къде да уча?“. Тя е представила в Брюксел европейско изследване за грамотността на учениците, от което става ясно, че в България и Румъния има най-много ученици, които не могат да четат.
И докато в останалите страни с проблеми като Австрия, Белгия, Франция и Италия високите проценти (около 20%) се дължат на имигрантите, в България и Румъния проблемът идва от ниския професионализъм на учителите. Според Василиу липсват квалифицирани учители, социолози и логопеди, които да им помагат.
Българските учители, включени в изследването, казват обаче, че полагат достатъчно усилия и посочват, че близо 10 на сто от времето в клас минава в четене, а поне веднъж седмично от учениците се иска да пресъздават текст, който са прочели. 97 на сто от преподавателите виждат решението на проблема в даването на допълнителни домашни. Те обвиняват родителите, че не участват в образователния процес, не стимулират децата да учат, не им четат книжки и не се занимават с тях, се казва в проучването.
Проблемът не е в бедността – тъй като само една трета от децата имат по-малко от 10 детски книги, а в липсата на интерес към четенето. Като проблем се посочва, че в детските градини и предучилищните форми малко се играе с езика, не се полагат грижи децата да овладяват правилното произношение и разбиране на звуците. Половината от учениците, които имат проблеми с четенето у нас, нямат достъп до специализирана помощ на логопеди, социолози, педагогически съветници.
Изследването на Еврокомисията показва, че неграмотността е сериозен проблем за ЕС като цяло, където всеки пети в училищна възраст не може да чете или не разбира прочетенето. Не се дават големи надежди и на интернет, тъй като текстовете, които се предлагат на децата в мрежата, често са некачествени или не са поднесени по подходящ начин.