Начало / България / Всяко второ дете има проблеми с четенето

Всяко второ дете има проблеми с четенето

Според Брюксел вината е на учителите, те я прехвърлят на родителите

Почти всяко второ дете в България има проблеми с четенето и вината за това е на учителите, според комисаря за образованието в ЕС Андрула Василиу, цитирана от сайта „Къде да уча?“. Тя е представила в Брюксел европейско изследване за грамотността на учениците, от което става ясно, че в България и Румъния има най-много ученици, които не могат да четат.

И докато в останалите страни с проблеми като Австрия, Белгия, Франция и Италия високите проценти (около 20%) се дължат на имигрантите, в България и Румъния проблемът идва от ниския професионализъм на учителите. Според Василиу липсват квалифицирани учители, социолози и логопеди, които да им помагат.

Българските учители, включени в изследването, казват обаче, че полагат достатъчно усилия и посочват, че близо 10 на сто от времето в клас минава в четене, а поне веднъж седмично от учениците се иска да пресъздават текст, който са прочели. 97 на сто от преподавателите виждат решението на проблема в даването на допълнителни домашни. Те обвиняват родителите, че не участват в образователния процес, не стимулират децата да учат, не им четат книжки и не се занимават с тях, се казва в проучването.

Проблемът не е в бедността – тъй като само една трета от децата имат по-малко от 10 детски книги, а в липсата на интерес към четенето. Като проблем се посочва, че в детските градини и предучилищните форми малко се играе с езика, не се полагат грижи децата да овладяват правилното произношение и разбиране на звуците. Половината от учениците, които имат проблеми с четенето у нас, нямат достъп до специализирана помощ на логопеди, социолози, педагогически съветници.

Изследването на Еврокомисията показва, че неграмотността е сериозен проблем за ЕС като цяло, където всеки пети в училищна възраст не може да чете или не разбира прочетенето. Не се дават големи надежди и на интернет, тъй като текстовете, които се предлагат на децата в мрежата, често са некачествени или не са поднесени по подходящ начин.

Прочетете още

81MDrPBPH4L._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (7 април – 13 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Lethal Prey“ от Джон Санфорд (нова в класацията) 2. „Буря от …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...