Начало / Свят / Електронният бизнес – хит на “Бук Експо“ в Ню Йорк

Електронният бизнес – хит на “Бук Експо“ в Ню Йорк

Американските издатели отчитат ръст и в продажбите на хартиени книги



“Авторите отказват на издателите и публикуват сами книгите си, издателите напредват в търговията на дребно, „Барнс и Ноубъл” навлизат все по-дълбоко в света на джаджите, а „Амазон” става и издателство. В последно време книжният бизнес е пълен хаос и това беше демонстрирано нагледно на „Бук Експо Америка”. Така започва статията на Джули Босман в „Ню Йорк Таймс”, посветена на най-голямото книжно събитие в САЩ, което всяка година събира на едно място десетки хиляди автори,издатели и търговци на книги. Тази година то се проведе в Ню Йорк в рамките на три дни в края на май и показа тенденциите на най-развития книжен пазар.

Първата от тях е, че електронните книги тотално го завладяват. Много стари книжарници за затънали, тъй като клиентите теглят от интернет вместо да ги купуват в хартиен вариант.

Едно от нещата, за които най-много се говори е превръщането на “Амазон” в издателство. От компанията съобщиха, че са наели корифея в областта Лорънс Киршбаум да помага. „Тенденция е да се мисли, че работата на другите е по-лесна и ти можеш да правиш същото”, казва Сюзън Питърсън Кенеди, председател на „Пингуин Грууп”. Според нея е добре „Амазон” да се занимава и с издателска дейност – „може би това ще им помогне да разберат колко е трудно”. Тревогите за бъдещето на бизнеса са застигнали и авторите, коментира Босман. И дава пример с Джон Литгоу – актьор и писател, представил мемоарите си „Драма”.

„Работих над книгата 3 години. Постоянно имах чувството, че трябва да приключа колкото е възможно по-бързо, защото скоро стандартните книги ще изчезнат”, казва Литгоу, когото българските зрители познават от „Ах, този джаз“, „Катерачът“,„Ориндж каунти“.

Друга тенденция е, че в електронен вариант излиза само художествена литература и то главно жанровете романтика, мистерия и трилър. Детски книги почти няма, да не говорим за специализирани.

В същото време продажбите на книги като цяло растат. Доминик Рака, издателка в средноголямата издателска къща „Сорсбукс”, твърди че тази година оборотът й е скочил с 20% спрямо същия период на миналата година. “Смятам, че повечето издатели бележат растеж”, казва тя.

Международните продажби също се увеличават. Дейвид Стайнбъргър, изпълнителен директор на „Пърсиъс Букс Груп”, коментира че е прекарал доста часове в разговори с европейски издатели и търговци за откриващите се възможности. „Дигитализацията напредва много бързо и открива много нови възможности. Скоро цял свят ще се нуждае от електронни книги на английски език”, казва той. В този контекст “Барнс и Ноубъл” представиха новия си черно-бял тъчскрийн четец „Нуук”, а “Амазон” отвърна с последната версия на „Киндъл”.

Орен Тайкър, изпълнителен директор на Американската асоциация на книжните търговци даде есенцията на „Бук Експо“ с думите: „Време е книжарите и издателите да разберат, че новите предизвикателства изискват нов бизнес подход”. И въпреки дигиталния тренд, някои старомодни книжни търговци показаха, че се справят чудесно. Стив Бъркю, собственик на „Букпийпъл” в Остин, Тексас, твърди че 2010 -а е била най-добрата година за неговата книжарница. Той се пошегува, че хората в Тексас „дори не знаят за съществуването на електронни книги”.

Прочетете още

Happy beautiful woman in white dress relaxing in hammock.

Аудиокнигите са във възход, но читателите се връщат към хартиените носители

В България пазарът на електронни книги не е добре развит и хората не са свикнали …