Начало / Критика / 10 положителни ефекта за мозъка при четене

10 положителни ефекта за мозъка при четене

Всеки запален читател ще потвърди, че да се „гмурнеш“ в добра книга може да направи чудеса – да ни даде отговор на дилема, да развърже въображението ни, да ни накара да изпитаме нови емоции или дори да промени начина ни на мислене. Звучи романтично, но в случая с четенето, има доказателства, че то наистина трансформира нашия мозък. Ето какво се случва, докато четем:

1.  Правим снимки с ума си, дори и да не се опитваме.

Четенето на добри книги ни помага да създадем нови светове в главата си. Резултатите от проучванията обаче показват, че дори да не искаме, докато четем книгата, нашият мозък създава образа на това, което се случва между кориците.

2. Докато слушаме, упражняваме мозъка си.

Дълго време беше актуална тезата, че аудио книгите не са полезни за нас колкото печатните и електронните. Изследователят Джеръми Сху обаче стига до извода, че дори докато слушаме дадена история, ние напрягаме мозъка си и го упражняваме. Оказва се, че е от полза е и слушането на аудио книги.

3. Да четеш за нещо е почти като да го преживееш.

Човешкият мозък реагира на прочетеното така както и на преживяното. Макар нищо да не може да замени истинския опит, при четене се стимулират същите неврони в мозъка. Романите са способни да влязат в емоциите и чувствата ни.

4. Различните четива стимулират мозъка по различен начин.

Вече сме наясно, че всеки вид четене стимулира мозъчните клетки. Ако обаче четем художествени или нехудожествени книги, както и ако четем с различна цел – за удоволствие или за да придобием конкретни знания – ние активираме различни аспекти от мозъчната си дейност. До този извод достигат учените от университета „Станфорд“.

5. Чуждоезичните книги ни правят по-умни.

Ако искате да направите тежка тренировка на мозъка си, вземете роман на чужд език. В университета „Lund“ в Швеция е направено проучване, в което студенти са накарани да четат книги на своя и на чужд език. Оказва се, че групата, чела на различен от родния език, бележи по-голям прогрес.

6. Мозъкът се адаптира към четенето на електронни книги за 7 дни.

В началото четенето на е-книги е много странно. Хората обаче лесно се приспособяват към новите технологии. 7 дни са достатъчни за адаптиране към четците.

7. И все пак е-книгите не носят всички ползи на печатните.

Макар да се адаптираме бързо към е-книгите, чувството за ориентация се губи. Умът е оформен така, че да се ориентира по физическите знаци наоколо. Затова печатната книга помага да се ориентираме по-добре, виждайки колко сме прочели и колко ни остава. Това ни дава представа и за етапа на развитие на действието. Някои четци дават номер на страница, други отбелязват с проценти, но ефектът не е същият.

8. Историите ни помагат да се концентрираме по-добре.

Историите имат начало, среда и край и това е добре за мозъка. Той се учи да свързва причина и следствие. Именно затова учените съветват родителите да използват този факт и да четат на децата си.

9. Четенето променя положително структурата на мозъка.

Не на всеки естествено се отдава четенето. Някои хора изглежда просто не могат да усетят удоволствие от литературата. Но те могат да тренират и да се подобрят. Учени от „Carnegie Mellon“ са доказали, че дори да не виждате смисъл в четенето, ако четете всеки ден в продължение на 6 месеца, вече се забелязва промяна в развитието на мозъка.

10. Емоционалното четене ни прави по-съпричастни.

Четенето с дълбока емоционална ангажираност ни кара да усещаме това, което усещат персонажите. Така ставаме по-съпричастни с хората в реалния живот. Така ставаме по-добри в работата си и по-адекватни събеседници.

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …