За много кратко време социалните мрежи революционализираха начина, по който приемаме и споделяме информация, освен това те продължават да се развиват и трансформират. Книгата „Социалният организъм” предлага приковаваща вниманието история на масмедиите; пътеводител е в света на дигиталните платформи и незаменим прозорец към света на бъдещето. Тя ще помогне на читателите да разберат как функционират социалните мрежи и как работи човешкото общество в дигиталната ера.
Автори на книгата са Оливър Лъкет и Майкъл Дж. Кейси, които имат богат опит в социалните мрежи. Оливър Лъкет е главен изпълнителен директор на ReviloPark, стартъп за онлайн маркетинг за артисти. Работил е начело на отдела за иновации на Disney, съосновател е на платформата за споделяне на видеа Revver. Като главен изпълнителен директор на theAudience е работил с клиенти като „Обама за Америка“, Coachella, Pixar и American Express.
Майкъл Дж. Кейси е изследовател в сферите на икономиката, културата и информационните технологии и автор на книги. Работил е като журналист за The Wall Street Journal и е писал по темите на глобалната икономика и финансите. През 2015 г. Кейси става старши съветник в новата Инициатива за дигитална валута на Media Lab към Масачузетския технологичен институт.
Ето какво споделят двамата автори за книгата си „Социалният организъм” в интервю:
Оливър, в основата на книгата е сравнението на социалните мрежи с жив и еволюиращ организъм.
Оливър Лъкет: Постоянно използваме думи като „клетъчен“ и „вирусен“, когато описваме социалните мрежи. Веднъж ме помолиха да илюстрирам бъдещето на социалните медии, но една рисунка не може да опише нещо толкова сложно. Представлявайки хиляди известни личности в тези супермрежи за разпространение на новини, започнах да виждам схемата. Обсъдих я с Майкъл и решихме да използваме метафората за това какво е жив организъм, гени и т.н. Започнахме да го прилагаме към социалните мрежи – какво съвпада и какво не. Метафората остана. Книгата еволюира от само себе си.
Точно като човешката имунна система, като имунитета, патогените.
Нека да поговорим за това, защото вие в книгата си казвате, че социалните мрежи имат както силата да творят добро – например кампанията за спиране на продажбата на знамето на Конфедерацията или пък „Je suis Paris”, когато хората по цял свят се обединиха срещу жестокия терористичен акт. Но също така има и примери за разпространение на омраза.
Оливър: Има и добро, и лошо в тях. Ако разгледаме тези два конкретни примера – и двата представят ужасни моменти от историята и ние ги разпознаваме като нещо лошо. След масовото убийство на цветнокожи в Чарлстън беше поискано да се свали знамето. Това беше антиген, който провокира отговор от имунната система. Изведнъж след 150 години и безпрепятствена продажба на знамето на Конфедерацията в „Амазон”, „Уолмарт” и на други места, вече не беше разрешено да се продава. Интересно е как реагира Социалният организъм при такива примери на омраза – разпознава ли ги като омраза, действа ли срещу тях? Болестите като ХИВ например не са разпознавани от организма като заплаха и така те нападат организма ни, а после се скриват. Така че традиционните примери на имунологията за справяне с болестта не работят в този случай. Това, за което трябва да мислим, е как да подготвим тялото така, че имунната му система сама да разпознава болестта като заплаха.
Майкъл, можеш ли да дадеш съвет на Марк Зукърбърг? Както знаете, всички говорят за фалшивите новини и той каза, че ще направи голямо усилие и ще се отърве от тях. Обаче това не е толкова лесно.
Майкъл: Така е. Ироничното е, че това не е най-добрият съвет за Марк Зукърбърг, който може и да не иска да стигне толкова далеч. Защото едно от генералните решения на проблема е да стане ясен механизмът, по който работи Facebook. Засега не е публично достъпен алгоритъмът на матрицата, която определя кои постове да се виждат от много хора и кои не, към кои фийдове отиват, към кои ехокамери. Не знаем как работи този алгоритъм. Това се отразява зле на всички видове медии, включително и на сериозни медийни компании, конкуриращи се с тези, които произвеждат фалшиви новини и плащат няколкостотин долара, за да достигнат до повече хора. Това обаче е бизнес модел и той работи за Facebook, защото контролът е в тях, те решават какво да стигне до публиката. Много е важно как ние като общество искаме да изглеждат тези платформи. А те трябва да са отворени, трябва да могат да еволюират, както говорихме преди малко за имунната система, така че да може да се разпознават тези трудности и да се справят с тях отвътре. Има много интересни начини, чрез които може да се справим, като използваме подхода на имунотерапията. Можем да вградим механизми в платформата, които да ù позволят да еволюира по един здравословен начин.
Общността е тази, която трябва да бди за проблеми като речта на омразата, фалшивите новини, а не някой „Голям брат“?
Оливър: Едно от нещата, за които настояваме, е откритост, но също така и за тази нова форма на етикет, който е невероятно важен за развитие на емпатията, да разбираш какво казва другият човек. В отговор на фалшивите новини виждам, че Facebook ми предлага да прочета други статии, които са с различно съдържание като противовес. Смятам, че телата ни се опитват да постигнат хомеостаза. Трябва да следваме същия път, както когато тялото се лекува от наранявания или счупвания – поемаме информация, обработваме я, балансираме. За да се разпространи някоя идея в социалните мрежи, зависи само от нас. Няма го този разпространител като в радиото или телевизията.
Социалните мрежи няма да залязат и всички сме отговорни. Но дали ще помогнат за развитието на човечеството?
Майкъл: Това зависи от нас, сега ние сме мрежата за разпространение на информация – не телевизионните кули, вестниците или нюзрумовете, а човешките мозъци, синапсисите ни – оттам идва силата и това е наша отговорност. Ние трябва да се справим с това.
Голяма отговорност.
Оливър: Да, така е, а еволюцията невинаги се изразява в прогрес. Така че това наистина е голяма отговорност.
Това звучи много потискащо.
Майкъл: Ние имаме силата да се справим. Хората винаги са имали известен контрол върху еволюционните процеси.
Нека да поговорим и за бизнеса.
Оливър: Научете се да подхранвате социалните мрежи със стойностни неща. Ако разгледаме марките, които имат ценностна система, които отговарят на ценностите на хората и предлагат интересна информация, образование − те печелят. Защото хората харесват прозрачността, обичат да получават директни знания, с които да работят.
Източник: Youtube.com