Начало / Критика / Кристо и Жан-Клод – една италианска история

Кристо и Жан-Клод – една италианска история

Юлия ПЕТКОВА

cover-transformatsiiВ началото бе една разнебитена ръчна количка. Собственикът на галерия „Леоне“ във Венеция си пати от решението да изложи „неприличната” опакована вещ на Кристо. Дори обвиняват Камуфо, че е мошеник – ценител-симулант, който излага боклук, предрешен като изкуство…

Е, днес въпросната зидарска количка е част от постоянната експозиция на МоМА в Ню Йорк и е била излагана в известни музеи по цял свят заедно с други произведения, създадени от Кристо за първата му изложба.

Между количката и „Плаващите кейове“ се нареждат един „Опакован бряг“, една „Завеса в долината“, една „Бягаща ограда“, „Обградените острови“, „Опакованият Пон Ньоф“, „Чадърите“, „Опакованият Райхстаг“, „Портите“… Италия всъщност е сред първите държави, които в началото на 60-те години предоставят възможност за развитие на Кристо. Затова визионерският проект „Плаващите кейове” е символично връщане към родината на неговото авангардно изкуство.

Днес звучи невероятно, но до 1963 г. в артистичните среди на Италия творбите на Кристо все още извикват снизходителна усмивка, премесена с ирония. Въпреки големия потенциал те са смятани по-скоро за нещо ефимерно в света на художествените инсталации и скулптури. Влиятелни критици убеждават публиката, че Кристо опакова предмети, защото е неспособен да рисува, без да са наясно, че тъкмо неговата дарба на художник ще изтъче канавата на бъдещия му успех.

В онези години Жан-Клод се появява с Кристо най-вече по време на преговорите с галерии и с колекционери. С годините двамата артисти стават по-безкомпромисни, но без да губят своята естествена приветливост. Той е генератор на идеи, тя съдейства страстно за тяхното материализиране. Всичко се подписва от двамата. „Опакованият фонтан“ и „Опакованата средновековна кула“ – двата първи по рода си архитектурни проекта на двойката, идват на бял свят именно под вещото ръководство на Жан-Клод.

В Италия започва да се оформя онази спойка на творческо сътрудничество, която ще доведе до създаването на внушителни художествени инсталации из целия свят – от Европа до Австралия, от САЩ до Япония. Пак в Италия, в Рим, артистичната двойка започва да изгражда своето специално отношение към водата, реките и историческо-монументалните мостове. Така през 1968 г. се появяват онези знаменити колажи, дали началото на бъдещите им творби, на река Тибър и моста на замъка „Сант Анжело“. Те предвещават онова, което ще бъде направено после, през 1985 г., с „Опакованият Пон Ньоф“, посетен от 3 милиона души…

След смъртта на Жан-Клод – негова любима, съратничка и муза, през 2009 г.  Кристо се завръща в Италия. Езерото Изео вдъхновява уникалната „жълто-оранжева жарава” на последния му реализиран проект – „Плаващите кейове“. Той създава пътека върху водата с дължина три километра, направена от 220 хиляди полиетиленови блокове. Стъпвайки по нея, посетителите изпитват реалното усещане, че „ходят по вода”. Превръщат се в съ-участници в проекта.

Видимите, физически трансформации са толкова ефектни и завладяващи, че неминуемо водят до духовни такива. Символичният им заряд се мултиплицира в прозрения за същинската природа на нещата. Ражда нови перспективи. Тласка публиката към преосмисляне на исторически събития и артефакти…  А достатъчно е дори само това, че ни напомнят колко много красота има в света, който обитаваме. И колко често сме слепи за мостовете, които ни свързват.

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...