Американските издатели отчитат ръст и в продажбите на хартиени книги
“Авторите отказват на издателите и публикуват сами книгите си, издателите напредват в търговията на дребно, „Барнс и Ноубъл” навлизат все по-дълбоко в света на джаджите, а „Амазон” става и издателство. В последно време книжният бизнес е пълен хаос и това беше демонстрирано нагледно на „Бук Експо Америка”. Така започва статията на Джули Босман в „Ню Йорк Таймс”, посветена на най-голямото книжно събитие в САЩ, което всяка година събира на едно място десетки хиляди автори,издатели и търговци на книги. Тази година то се проведе в Ню Йорк в рамките на три дни в края на май и показа тенденциите на най-развития книжен пазар.
Първата от тях е, че електронните книги тотално го завладяват. Много стари книжарници за затънали, тъй като клиентите теглят от интернет вместо да ги купуват в хартиен вариант.
Едно от нещата, за които най-много се говори е превръщането на “Амазон” в издателство. От компанията съобщиха, че са наели корифея в областта Лорънс Киршбаум да помага. „Тенденция е да се мисли, че работата на другите е по-лесна и ти можеш да правиш същото”, казва Сюзън Питърсън Кенеди, председател на „Пингуин Грууп”. Според нея е добре „Амазон” да се занимава и с издателска дейност – „може би това ще им помогне да разберат колко е трудно”. Тревогите за бъдещето на бизнеса са застигнали и авторите, коментира Босман. И дава пример с Джон Литгоу – актьор и писател, представил мемоарите си „Драма”.
„Работих над книгата 3 години. Постоянно имах чувството, че трябва да приключа колкото е възможно по-бързо, защото скоро стандартните книги ще изчезнат”, казва Литгоу, когото българските зрители познават от „Ах, този джаз“, „Катерачът“,„Ориндж каунти“.
Друга тенденция е, че в електронен вариант излиза само художествена литература и то главно жанровете романтика, мистерия и трилър. Детски книги почти няма, да не говорим за специализирани.
В същото време продажбите на книги като цяло растат. Доминик Рака, издателка в средноголямата издателска къща „Сорсбукс”, твърди че тази година оборотът й е скочил с 20% спрямо същия период на миналата година. “Смятам, че повечето издатели бележат растеж”, казва тя.
Международните продажби също се увеличават. Дейвид Стайнбъргър, изпълнителен директор на „Пърсиъс Букс Груп”, коментира че е прекарал доста часове в разговори с европейски издатели и търговци за откриващите се възможности. „Дигитализацията напредва много бързо и открива много нови възможности. Скоро цял свят ще се нуждае от електронни книги на английски език”, казва той. В този контекст “Барнс и Ноубъл” представиха новия си черно-бял тъчскрийн четец „Нуук”, а “Амазон” отвърна с последната версия на „Киндъл”.
Орен Тайкър, изпълнителен директор на Американската асоциация на книжните търговци даде есенцията на „Бук Експо“ с думите: „Време е книжарите и издателите да разберат, че новите предизвикателства изискват нов бизнес подход”. И въпреки дигиталния тренд, някои старомодни книжни търговци показаха, че се справят чудесно. Стив Бъркю, собственик на „Букпийпъл” в Остин, Тексас, твърди че 2010 -а е била най-добрата година за неговата книжарница. Той се пошегува, че хората в Тексас „дори не знаят за съществуването на електронни книги”.