Начало / Читатели / „Истинската история на Христина Морфова“ е забележителна книга

„Истинската история на Христина Морфова“ е забележителна книга

Огнян СТАМБОЛИЕВ

В историята на операта и певческото изкуство  българката Христина Морфова  (1889- 1936) е наистина явление от световен мащаб. Би трябвало да се гордеем с нея, често да я споменаваме (но нали сме си по природа малко чуждопоклонници, склонни сме да забравяме нашите велики артисти).  А невероятният й глас – цели три октави! – я прави сравнима единствено с  Мария Калас. А и музикалността й, техниката й, маниерът на пеене са съизмерими с мащабите на гръцката певица. И само две неща са й попречили да стигне до нейните висоти и признание: не толкова едрата й, възпълна фигура, а преди всичко – нежеланието й да прави кариера извън родината си – била е  убедена, страстна патриотка. Чувствала се е българка до мозъка на костите си! От онези, които отдавна не виждаме в българската опера. След нея почти всички големи наши певци предпочетоха да работят за чуждите сцени и публика, а в края на кариерата си  се завърнаха да събират лаври и да ги честват в България. Докато великата Морфова  искаше да твори преди всичко у нас, да пее на български, да радва българската публика, но тук повече й пречиха, завиждаха, унижаваха, отколкото  я уважаваха… Оцениха я истински, както нерядко се случва в България, едва след смъртта й. Макар и не достатъчно.

За щастие, нейните съграждани от Стара Загора не я забравиха. В  „града на липите, поетите и певците” има музикална гимназия и улица с нейното име, издигнат е и паметник  (такъв няма в столицата, дори великият Панчо Владигеров не е удостоен с такъв!). Затова съвсем не ме изненада фактът, че Стара Загора е подкрепила новата книга за Морфова, а авторът е също оттам.  Издателство „Сиела” е отпечатало на завидно полиграфическо равнище тази книга и това му прави чест. Корицата, печатът, хартията са наистина прекрасни. Но по-важното: самата книга е нещо уникално. Авторката Румяна Лечева, журналист, кореспондент на БТА в Стара Загора, е работила упорито и всеотдайно цели седем години върху този свой твърде обемист труд  (близо 500 страници), достоен за „Българския славей”.  Трудно ми е го определя жанрово. Тук има животопис, представен пространно, пределно изчерпателно, обогатен с кореспонденция, по-голямата част от която излиза за първи път, има увлекателен разказ – една безспорна белетристична дарба на авторката, има и прецизен справочен апарат, не накрая, а вплетен майсторски в текста. Изяснила е редица непознати или спорни моменти от биографията й, представяни досега неточно, по цензурни причини или още неизследвани архиви.  И всичко това, придружено от немалък брой уникални снимки, повечето, публикувани за първи път. И най-важното и ценното – една любов, една голямо преклонение към делото на голямата певица и вокален педагог. Всъщност за Христина Морфова е писано немалко  (библиографията в края потвърждава това). Добри са книгите на писателя Владимир Русалиев и особено на племенника й Богдан Морфов. Но книгата на Румяна Лечева е вече нещо друго –  уникален, мащабен труд, който респектира. И тази мащабност се дължи и на това, е авторката е проектирала този задълбочен животопис върху една твърде широка политическа, социална и културна панорама на България и Европа през епохата. Морфова е била не само прочута артистка, но и социална личност, имала е интересен живот.

Румяна Лечева ни прави съпричастни и с богатия духовен свят на своята героиня, която представя пълнокръвно, многостранно. А Морфова е била силна, сложна и щедра личност, която въпреки отпимистичното си излъчване е била и лесно ранима и е имала трудна, в ред моменти трагична съдба. Тук авторката разкрива редица нови истини, опровергава неистините – представя личността и времето в тяхната неделима цялост. Да, права е Румяна Лечева, че почти през целия си живот Христина Морфова е жертва на политическата конюнктура и на организираната посредственост в родината си. Приживе е повече ценена в Чехия, нейната втора родина, а също и в Европа, отколкото у нас. В България тя се радва най- вече на почитта на своите ученици и приятели от Консерваторията. Ето какво пишат те след внезапната й смърт при катастрофа през 1936 година:  „Тя беше истинско чудо. Пееше със затрогваща простота, без поза, без предвзетост – тъй както се разказва приказка на дете, владееше във висока степен изкуството да разгадава и тълкува тоновите символи, чрез които компонистът изразява своето съзерцание на прекрасни и възвишени образи и идеи. Тя притежаваше ключа, който отключва човешките сърца, за да ги направи достъпни за това съзерцание“…

„Истинската история на Христина Морфова“ тук

Прочетете още

coverlg

„Детският влак“ ще гледаме по „Нетфликс“

Адаптацията ще е на разположение през декември Книгата на Виола Ардоне се превърна в хит …