Библиотеките трябва изцяло да сменят имиджа си, за да оцелеят в бъдеще, съветва доклад на Департамента на културата, медиите и спорта в Обединеното кралство, отбелязва британският „Телеграф”. Те не бива вече да имат единствено старомодни читални, а да приличат повече на кафенета – да предлагат напитки, безплатен интернет и да бъдат оборудвани с удобни дивани и кресла.
Според доклада, проучванията за който стартираха по-рано тази година, една библиотека не може вече да предлага единствено заемане на книги. Препоръчва се на първо време всички библиотеки да имат безплатна връзка с интернет. Проучванията показват, че над 1 000 библиотеки във Великобритания нямат. Сред препоръките е и библиотеките да стартират програми за привличане на способни студенти, които да работят за тях.
„Библиотекарят в XXI век трябва да бъде по-скоро публичен импресарио със знания за дигиталната епоха и необходимите умения за успех в нея. Той трябва да е наясно с нуждите на обществото и да привлича нови бизнеси и публики в библиотеката. Като не предлагат безплатен безжичен интернет, библиотеките затвърждават имиджа си на старомодни места, които не могат да привлекат обществото на днешния ден.
Те трябва да бъдат оборудвани по стандартите на търговски обекти като кафенетата. С удобни дивани и тоалетни, да се предлагат напитки. Допълнителните услуги биха привлекли по-голяма аудитория. Ако предлагат и компютърни съоръжения като лаптопи, таблети или други устройства, те ще увеличат своята демографска група, задоволявайки нуждите на по-голям брой потребители”, пише в доклада.
Анализаторите са стигнали до извода, че младите хора предпочитат много повече да сърфират в интернет в кафене, отколкото да влязат в библиотека, която е на същата улица. Те са на мнение, че библиотеките трябва да бъдат и места, на които хората, които не могат да си позволят компютър вкъщи, да използват такъв, за да трупат знания, да си търсят работа или да си набавят информация по дадена тема. В доклада се отбелязва още, че библиотеките трябва да бъдат и финансирани подобаващо, за да могат да продължат важната си задача за насърчаване на образованието, четенето, писмеността и грамотността.