Вестник „Преса” цитира анализ на Световната банка, според който качеството на образованието у нас продължава да се влошава. 39% от учениците у нас на 15-годишна възраст разпознават буквите, но не разбират, не могат да обяснят или да анализират какво са прочели.
Още по-стряскащ е процентът на функционално неграмотните по математика, твърдят експертите в международното изследване на PISA. Това означава, че тийнейджърите разпознават цифри, но не могат да решават задачи. Тези резултати отреждат на България 43-то място от 44 страни, включени в проучването за грамотност. След нас остава само Колумбия, а пред нас са съседните ни държави – Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, както и Кипър. За сметка на това сме лидери в друго – неравенството в познанията между децата от различните групи. Според Световната банка учениците с майчин език български имат знания като за между 1 и 3 учебни години повече в сравнение с връстниците си, които говорят у дома ромски или турски език.
От банката са подготвили и списък с препоръки за подобряване на нивото на родните ученици. Една от най-любопитните идеи е младежите да не се разделят още след седми клас на елитни и по-малко елитни класове, а това да се случва на по-късен етап – например след десети клас. Това означава да преобразуваме гимназиалната система.
Сред препоръките е и осигуряването на по-продължително предучилищно образование за децата в неравностойно положение. Мярката по задължителното обхващане на 5-годишните в детските градини беше заложена през 2010 г. от тогавашния кабинет на ГЕРБ с промени в Закона за народната просвета. Към момента над 85% от малчуганите на тази възраст посещават забавачка, а работата по приобщаването на останалите продължава.