Броят на книгите в семейството и професионалният статус на родителите са двата фактора от особено значение за грамотността на учениците, показа изследването PISA 2012, цитирано от в. „Сега”.
Количеството на домашната библиотека илюстрира не само социалното положение на семейството, но и общия културен климат. Според някои изследователи броят на книгите подсказва много по-вярно образователните постижения на учениците, отколкото образованието и квалификацията на родителите. Данните показват, че колкото повече книги има в дома на ученика, толкова по-висок е неговият среден резултат и в трите области на грамотност, които изследването мери – четене, математика и природни науки.
В семействата с библиотека между 201 и 500 книги резултатите на детето са високи. Обратно – 27 на сто от 15-годишните растат в домакинства, които живеят без книги или разполагат с максимум 10, и показват слаба грамотност.
Изследването е показало, че почти една пета от деветокласниците разполагат у дома със скромен набор от четива – между 11 и 25 издания. В масовия случай (29 на сто) учениците откриват в семейната библиотека между 26 и 100 книги. Техните постижения са задоволителни. Децата, които растат в семейства със средно 101 до 200 книги, показват близки до средните за Европа резултати. Техният дял е 15%.
Свързани заглавия
PISA: В България компетентността на 15-годишните ученици е сред най-ниските в развития свят