Начало / Критика / Как библиотерапията може да помогне при възпитанието на децата

Как библиотерапията може да помогне при възпитанието на децата

Всички знаем, че родителите използват своите минали преживявания и опит при възпитанието на децата си. Ново проучване обаче откри, че литературата също може да има важно значение при взаимоотношенията между родители и деца. То е дело на Дженифър Дейвис Боуман от университета „University of Cincinnati”.

„Има доказателства, че ролята на родителите е ключова, когато децата се изправят пред различни предизвикателства. Но няма достатъчно данни затова кои точно преживявания са приоритет за родителите, когато те помагат на децата си. Още по-малко са данните свързани с методите за възпитание, свързани с литература, т.нар. библиотерапия”, коментира Боуман.

Библиотерапията представлява използване на пример от книги, в които персонажите се сблъскват с проблем, дилема, възможности, подобни на тези на читателя, използван при възпитание.

В изследването са участвали четири семейства, едно от които отглежда внук. Останалите са биологични родители. Вижда се, че макар проблемите пред децата да са различни, то притесненията на родителите са еднотипни – синдром на Даун, проблеми с внимание, говор, възможности за развитие. Всички родители получили обучение за използване на библиотерапията като метод – как да използват четенето за противодействие срещу негативно поведение от страна на децата.

От резултатите става ясно, че при родителите са доминиращи техните чувства, предизвикани от четенето на дадени книги, при обсъждането им с децата. Като цяло, родителите искат децата им да четат.

 „Родителите, които са чели като по-млади се опитват да внедрят четенето в ежедневието на своите деца. От друга страна, тези, които не са обръщали внимание на книгите преди, са много загрижени да не се получи така и при децата им”, споделя Боуман.

Освен това, Боуман открила, че понякога при библиотерапията възникват конфликти. Например случва се децата и родителите да са на различно мнение относно подбора на книги. Друг проблем е липсата на интерес от страна на детето. Като цяло обаче, родителите приемат библиотерапията и се опитват да я използват доколкото могат.

Боуман сподели, че в бъдеще трябва да се проведат още интервюта с родители относно този метод. Тя смята, че трябва да се разговаря и с децата по въпроса. Също би било добре, ако се използват хора с най-различна професия, материално положение, раса.

Проучването беше представено на 108-та годишна среща на Американската социологическа асоциация.

Прочетете още

195820807

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (15 април – 21 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА  ––––––––––– 1. „Just For The Summer“ от Аби Хименес (нова в класацията) 2. …