Начало / България / Асоциация “Родители”: Рейтингът на училищата е вреден

Асоциация “Родители”: Рейтингът на училищата е вреден

Идеята на образователния министър Анелия Клисарова финансирането на училищата да е според постиженията на учениците не се приема еднозначно от родителите, според които деленето на училищата на “добри“ и “слаби“ ще доведе до задълбочаване на неравенствата между тях, съобщи mediapool.bg.

Образователното министерство иска да промени сегашната система на делегираните бюджети, при която училищата се финансират според броя ученици в тях, и да даде тежест на постиженията, като ще се взимат предвид оценките на децата от изпитите за външно оценяване. Така ще се приложи принцип на финансиране, подобен на този във висшето образование, където университетите получават допълнителни пари на база на рейтингите си.
Според асоциация “Родители“ пренасянето на този модел в средното образование обаче е неподходящо.

“Рейтингът на училищата е нещо, което е изключително вредно и говори за пълно неразбиране за разликата между задължителното образование и висшето образование. Висшето образование не е задължително, хората, които се обучават са пълнолетни граждани и имат достъп до европейския пазар на услуги и затова рейтингът на университетите е нещо логично и е нормално те да се конкурират. Когато обаче говорим за средното образование, отговорност на държавата е не да ни съобщи и да насърчава разликата между училищата, а да гарантира равен достъп до еднакво по качество образование. Не е допустимо държавата да предполага, че едни деца имат право на по-високо качество образование от други. Защото в момента, в който произведат рейтинг на училищата, това автоматично означава, че разликите ще стават все по-големи, най-добрите учители ще са в най-добрите училища и ще има обособени гета, в които децата ще седят някъде, просто за да са прибрани, а не за да учат“, заяви пред Mediapool Ева Борисова от асоциация “Родители“.

Според нея трябва да има прозрачност и да е ясно какви са оценките в отделните училища, но също така да е ясно и какви са усилията за подобряване качеството на образованието там, където то е под критериите, одобрени от държавата.

Прочетете още

209456075

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (25 ноември – 1 декември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „To Die For“ от Дейвид Балдачи (нова в класацията) 2. „Четвърто …