Начало / България / Излезе „Монтажът” на феноменалния Сергей Айзенщайн

Излезе „Монтажът” на феноменалния Сергей Айзенщайн

Монументалният теоретичен труд „Монтажът” на феноменалния Сергей Айзенщайн излиза на български език, като България е единствената държава в целия свят, като изключим родината на гениалния кинорежисьор и кинотеоретик, в която въпросният гениален труд се появява във възможно най-пълен вид.

„Монтажът“ е фундаментален аналитичен шедьовър, поставил началото на изцяло ново възприемане и подход не само към киното, а и към изкуството изобщо. Освен това съдържанието на книгата по особен и дори драматичен начин отразява турбулентната биография на Айзенщайн… Книгата е обемно, богато илюстрирано и внушително издание, преведено от изтъкнатия проф. Владимир Игнатовски, а художественото оформление е дело на художника Петър Станимиров.

Айзенщайн пише „Монтажът” през 1937 г. при особено драматични обстоятелства. Нито един от проектите, които предлага на кинокомпанията „Парамаунт”, не е реализиран. Грандиозният замисъл „Да живее Мексико” остава под формата на необработен и немонтиран материал, който попада в чужди ръце. Двата варианта на „Бежин луг” са разкритикувани, филмът – спрян и забранен, а единственото копие е унищожено. Срещу режисьора се води публична кампания, а по онова време това може да означава няколко неща, всяко едно от тях – доста зловещо: арест, лагер, дори разстрел… Посъветван от приятели да напусне Москва, Айзенщайн заминава за Кисловодск – град, разположен в подножието на Северен Кавказ (между Каспийско и Черно море). В тамошния санаториум усилено пише „Монтажът”, който се оформя като изповед, прикривана неумело с фрази и смокинени листа, да се измами цензурата; оформя се и като завещание, с което се обобщава опитът, натрупан през годините на нямото кино, но и с който се анализират новите възможности, които предлага появата на звука и на цвета. Преди всичко това е изключителен теоретичен труд за същността на самото изкуство.

Айзенщайн има редица заслуги за кинематографа. Първата от тях се случва през 1922 г. – тогава той пръв използва термина монтаж, употребяван и до днес както в практиката, така и в теорията. 15 години по-късно анализът напуска границите на екрана – за Айзенщайн монтажът е основно градивно средство на всяко истинско произведение на изкуството. Човек с изключителна ерудиция, с познания в най-различни области, не случайно е бил наричан Леонардо да Винчи на киното, той привежда многобройни примери – от архитектурата, скулптурата, живописта, музиката, поезията, белетристиката, театъра… и установява: принципите на творчеството са навсякъде еднакви, а истинският монтаж се разгръща във възприемащото съзнание.

„Монтажът”  тук

Богато разнообразие от над 35 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg!

Прочетете още

image0

Джеймс Патерсън интервюира стотици войници за нова книга

Помага му сержант първи клас Мат Еверсман Мат е истински американски герой, който ръководи рейнджърите …