След 244 години издателите на превърналата се в световен стандарт енциклопедия „Британика“ спряха публикуването й на хартиен носител. Вместо солидните 32 тома тя вече ще съществува само онлайн и ще опитва да се конкурира със сайтове като Уикипедия.
Фирмата„Encyclopaedia Britannica”, която предлагаше енциклопедията от врата на врата, днес създава 85% от приходите си от онлайн продажби, съобщава dnevnik.bg, позовавайки се на Би Би Си.
Потребителите вече стигат до информацията от всевъзможни устройства, а данните се обновяват с такава скорост, че в момента, в който енциклопедията излезе от печат, тя вече е остаряла.
През последните години компанията „Encyclopaedia Britannica” постепенно пренасочи енергията си предимно към създаване на образователни компютърни програми.
Компанията е собственост на швейцарския банков магнат Жаки Сафра.
Корените на „Британика“ са далеч назад в епохата на Просвещението, когато се оформя идеята, че би могло познанията и постиженията на човечеството в науката, изкуствата и живота да бъдат събрани в един свод от книги.
След продадени над 7 милиона комплекта се оказва, че този от 2010г. е последният. Лондонският вестник“Гардиън“ коментира, че за едни това ще е символ на това, че в наши дни нещо наистина се е объркало, докато други ще се чудят как този книжен динозавър е оцелял до днес.
Самият Дрожд Коз – президент на „Encyclopedia Britannica”, казва, че енциклопедията се превърнала в антика в самото издателство и че тази година хартиеното издание ще донесе не повече от 15% от приходите. Останалото се получава от софтуерните продукти и интернет сайтовете, включващи и речниците „Merriam-Webster”, и посещавани през миналата година от над 450 милиона потребители.
Въпреки това сравненията с Wikipedia определено не са в полза на „Британика“. Англоезичната версия на Wikipedia има близо 3.9 милиона статии и е безплатна, докато пълната „Британика“ е с около 120 хиляди и двете DVD струват 30 долара в онлайн книжарниците, посочва „Гардиън“.