Предпочитани са книгите, за които всички говорят

Книга на плажа звучи до днес изкусително – въпреки всички други възможности за забавление на брега. Поколенията и вкусовете обаче се сменят – изградената представа, че край морето се забавляваме предимно с романтични и любовни истории днес не е вече толкова актуална.
Много години се налагаше схващането, че „леката“ литература е предпочитана, когато тръгнем на почивка. Сега обаче според издатели и книжари хората предпочитат просто хубава книга, към която биха посегнали и по всяко друго време на годината. Проблемът е, че обикновено времето е кът, така че отпуската се превръща понякога в единствена възможност да прочетем планираното. А също така и купеното…
Периодът, в който се продават най-много книги, по правило е преди коледните празници. Онова, което триумфално подреждаме в библиотеката, рядко бива прочетено веднага. Много от книгите получават шанс едва през лятната ваканция. Тя е добра възможност и за хората, които не посягат често към книга. Но и за тях важи това, че не търсят лесносмилаемо четиво, а книга, към която са се прицелили отдавна.
Хората вече предпочитат през лятото просто хубава книга, към която биха посегнали и по всяко друго време на годината
Затова може да се каже, че лятно четене – в смисъла, който влагахме навремето, вече не съществува. Разбира се, заглавията, в които присъства ваканционен елемент, по правило са по-привлекателни. Ако погледнете обаче класациите на „Хеликон“, и сега, в разгара на лятото, на върха са книги, които биха били там всеки един друг сезон. Просто заглавия и автори, които се продават точно толкова добре през есента или зимата. Най-купуван сега например е обсипваният със суперлативи нов трилър на Дейвид Балдачи „Процесът“. Сред нехудожествените начело се е закотвила втората книга на Георги Милков „Носорог в банята“ – очертава се тя да е толкова успешна, колкото и дебютът му. Сами разбирате, че подобни заглавия обикновено са сред най-четените в цялата календарна година, а не са просто летен повей на вятъра и доброто настроение.
Част от причината за тази промяна всъщност се дължи и на технологиите, които предлагат безброй възможности – чудесно е да следим любим сериал, докато си почиваме на шезлонга или пък да се посветим на аудиокнига направо в джакузито. Пазарът предлага много забавления, така че на върха излизат наистина само заглавията, които се превръщат в хит.

Лира Литературно-рекламна Агенция