Страниците им са любопитни
Тройката е считана отдавна за магична. Ако разгърнем например книгите с любими приказки, трима в тях са обикновено принцовете, които спасяват принцесата. Пак трима са и храбреците, които искат да имат златната ябълка.
Мнозина повтарят всичко три пъти – за щастие. А нали и в християнството говорим за Светата троица… Според нумерологията пък тройката е решителност, смелостта човек да върви по пътя си! За Питагор тя е дори повече – той смята тройката за крайъгълен камък в разбирането ни за устройството на света.
И в индуизма откриваме подобен елемент. Според известната концепция се смята, че Вселената има три лица, това е тримурти – създаване, поддържане и разрушение или Брахма, Вишну и Шива.
Мистерията на тройката се пренася и в книгите – много автори разчитат именно на нея и в сюжетите, и в заглавията си. Ето няколко примера
Три пиеси на Молиер откриваме в книжарниците
Томчето съчетава „Амфитрион“, „Психея“ и „Учени жени“ – тройната комбинация работи добре, защото макар и написани по различно време, трите пиеси до днес остават актуални. На всичко отгоре „Амфитрион“ и „Учени жени“ са преведени за първи път на български. Молиер създава през 1662 г. „Учени жени“, следва „Амфитрион“ през 1668 г. и накрая – „Психея“, годината е 1671-а. Общо е автор на трийсетина пиеси, като много от тях са написани специално за Краля Слънце или Луи XIV. От рождението на твореца са изминали 402 години.
Три живота седмично предлага Мишел Бюси
Всичко в книгата е по три – само убийството е едно… Но дали наистина жертвата е имала три шофьорски книжки и как така три жени са били влюбени в него? Така че очевидно е водел вместо двойнствен направо… тройнствен живот! Авторът Мишел Бюси е политолог по професия, като е един от най-продаваните френски автори в страната си. Интересното е, че повечето наименования на книгите му са вдъхновени от някоя френска песен. В случая с „Три живота седмично“ това е изпълнение на легендарната френска ню уейв група Indochine.
Трима са и мъжете на Вилма
Двама всъщност почукват на вратата ѝ – и носят болезнени спомени за третия. Красив и жизнерадостен, „Трима мъже за Вилма“ е роман за спомените, които идват, та да припомнят колко крехък е животът ни. И как болката от него се лекува само с любов. Гюдрюн Скретинг, авторът на книгата, е известна у нас с хубавите детски истории, които създава – например поредицата си за Антон. „Трима мъже за Вилма“ обаче се превърна в истински феномен в Норвегия след излизането си. Пианистка по професия, Гюдрюн има и друга щастлива тройка в живота си – нейните деца…
Нека влязат и… тримата мускетари
Както добре знаем, те са четирима – Атос, Портос, Арамис и разбира се, Д’Артанян. Александър Дюма обаче не го включва в заглавието на книгата си, която с времето всъщност се превръща в… трилогия. „Тримата мускетари“ е най-успешното заглавие, което създава писателят. През годините се появяват много книги, които стъпват върху същия сюжет, а и филмите по романа на Дюма са неизброими. Любопитна е например британската екранизация от 1974 г. Режисьор тогава е Ричард Лестър, а в ролята на Д’Артанян се изявява Майкъл Йорк. Преди две години пък се появи най-новата версия, която е френска, а Д’Артанян беше изигран от Франсоа Сивил.
Три съдби от покрива на света
Йънгзом Брауен предлага в книгата си да надникнем в живота на три тибетски монахини – онова, което свързва съдбите им, са трагичните последствия от китайската инвазия в техния дом. Първа в триото е Кунсанг, която бяга със съпруга си – също монах, и двете си деца от жестоките войници. Дъщеря ѝ обаче се влюбва в млад швейцарец и така се ражда Йънгзом, авторката на „Три дъщери на Тибет“. Това съдържа и самата книга – историята на три поколения тибетски жени.
Отново трима и отново без кучето
„Трима на бумел“ излиза навремето 11 години след като Джером К. Джером издава „Трима души в една лодка(без да става дума за кучето)“ – през 1900 г. Продължението е продиктувано от успеха на първата книга. И докато тя е добре позната, точно „Трима на бумел“ остава често в сянка, при това напълно незаслужено! Тук героите пътешестват из Германия, а сблъсъкът поражда редица непредвидени ситуации. Книгата е забавна и откровена, като се превръща в свидетелство за онзи бурен период и пророчество за онова, което ще настъпи след десетилетия.