Начало / Без категория / Георги Господинов: „Боя се от начина, по който употребяваме думите – безмилостно и безразборно“

Георги Господинов: „Боя се от начина, по който употребяваме думите – безмилостно и безразборно“

За мен е чест книгата ми да е Изборът на книжарите, казва писателят

e060297

„Градинарят и смъртта“ оглави една толкова обичана анкета – всяка година книжарите на „Хеликон“ избират книги, които са ги докоснали и впечатлили и които според тях ще се превърнат във визитка на поредните 12 месеца, поредния малък кръговрат в животите ни. Книгата на Георги Господинов – първа, след като „Времеубежище“ спечели и Международния „Букър“, е и една от най-продаваните във веригата книжарници от излизането си в края на лятото. Точно в деня, когато беше обявен Изборът на книжарите, Георги Господинов стана носител и на Голямата награда за литература на Софийския университетСв. Климент Охридски“.

Затова си говорим в това интервю за наградата, която му е най-скъпа – и за ароматите в градината наесен… За това колко боли понякога да пишеш

Obrázek WhatsApp, 2024-11-11 v 15.41.09_a310f250

– Книжарите са по-различни читатели – те са разтоварили книгата, подредили са я… забърсали от прах. А накрая и прочели, може би на крак, обслужвайки през деня клиенти. Оценка за какво е изборът им според Вас?

– Като дете исках да работя в библиотека или в книжарница, виждах се заобиколен от книги. И досега смятам, че това е една от най-хубавите професии. За мен е чест и вълнение книгата ми да бъде изборът на тези най-близо до книгите хора.

– „Градинарят и смъртта“ отприщи много лични истории. Почти всяко мнение за книгата е съпроводено от нещо преживяно. Очаквахте ли тя да събуди толкова тъга?

– Книгата отключи много лични и преживени истории. Не бих го нарекъл тъга, защото когато се осмелим да разказваме такива неща, минаваме отвъд тъгата. Нямах никакви очаквания, когато писах книгата, просто исках да разкажа своя опит с тази гранична зона на смъртта. Но в голяма степен това е и книга за живота, за онова, което никога не си отива. И за градините, които оставяме след себе си. И за бащите ни, разбира се, тези Атласи на нашето детство.

– Всъщност писането лекува ли от болка, помага ли да свалите маска, с която вече се чувствате неудобно?

– Не съм сигурен, че лекува. Писането създава памет, вкарва в история този неизговорим опит от гранични ситуации като смъртта или самотата. Когато разказваме, придаваме форма на дълбоката безформена болка. Това може би не лекува, но утешава и придава смисъл. Какво повече можем да искаме.

– Как покълва семенцето на една история? Какви грижи полагате, та да се облече с думи?

– Вероятно има някаква ботаника на писането. От нас се иска да сме градинари в градината с истории. Да окопаваме тази градина, да се потрудим, да поливаме и плевим, да си говорим с нея, знам от баща ми колко важно е това и да оставим дървото на историите да налее плодовете си. Това е от нас, останалото не е наша работа.

– А радват ли Ви още наградите – или са горчиви понякога? Обикновено вървят с много очаквания…

– Най-хубавите награди не ги обявяват никъде. Едно писмо от млад човек, който казва, че чел книгата в една далечна библиотека и се криел да не видят, че плаче. Думи на друг млад човек, че книгата му е помогнала да преживее първата година далеч от дома си. Един приятел ми писа, че след като прочел книгата, веднага се качил на колата и отишъл при баща си да го прегърне. Такива неща ме радват.

– Притежавате таланта да изказвате елегантно нещата, които вълнуват мнозина, но сякаш напоследък не достигат думи да опишем реалността. Мълчанието опасно ли е?

– Вярвам в разказването на истории особено за нещата, които премълчаваме. Но също така понякога се боя от начина по който употребяваме думите, безмилостно и безразборно. Трябва да има някаква екология в говоренето. Не понасям хора, които нараняват, особено с думи, и изпитват удоволствие от това.

Трябва да има някаква екология в говоренето. Не понасям хора, които нараняват, особено с думи, и изпитват удоволствие от това

8423dfca

– Сякаш и онзи референдум за времето от страниците на „Времеубежище“ се е състоял, без да разберем… Как гледате на сцени като тези пред Народния театър?

– Да, сякаш се е състоял или се провежда непрекъснато. Отвратителни и недопустими са тези сцени пред Народния театър. Те само показват колко лесно могат да бъдат поведени и подведени хора, колко лесно можеш да тръгнеш да биеш някой по неясни причини и да насочиш гнева към други хора. Това, което се случи, изглежда като репетиция за нещо по-страшно. Във „Времеубежище“ има и подобна сцена с блъскането и свалените очила на един интелектуалец. Да се насъскват хора срещу хора е едно от най-ужасните неща.

– Накрая, какви са ароматите на градината сега, наесен? Казват, че всеки от тях също събужда нещо преживяно, някакъв спомен…

– На дюли, които падат и гният, на есенни листа, с тънкия мирис на нещо, което си отива, но ще се върне пак. На круши, които стоят горе на един бюфет. Последното е само спомен.

– От сърце благодарим!

Интервю на Красимир Проданов
Снимки: „Хеликон“

Прочетете още

p0b36953

„Милениум“ на 20 – поредицата продължава

Книгите от нея се превърнаха в легенда В началото бе… Стиг Ларшон, последва го Давид …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...