Начало / Автори / Дафни Дю Мюрие – английската любима на съспенса

Дафни Дю Мюрие – английската любима на съспенса

Author Daphine Du Maurier at her deskНаскоро излезе филм по романа на Дафни Дю Мюрие от 1951 г. „Братовчедката Рейчъл”. Но според коментатор на ВВС той е разочароващ, тъй като липсва усещането за заплаха, което владее книгата. А както самата Дю Мюрие обяснява, „заплаха” означава любовник с широки рамене и тесни бедра. За нея, пише в биографията на писателката, „заплаха” означаа сексуално привличане. Подобна заплаха се усеща и в „Братовчедката Рейчъл” и привличането, което владее Филип спрямо Рейчъл, въпреки че доказателствата предполагат, че тя е убила своя съпруг, който е и любимият чичо на Филип. Оправдани ли са съмненията му? Виновна ли е или пък не? Читателите, както и Филип, никога не са напълно сигурни.

Дю Мюрие предизвиква усещането за заплаха. Мракът диша от нйните настърхващи разкази, но владее и всеки от романите й. И въпреки това днес тя е приемана за автор на исторически романтични четива. Филмът по „Братовчедката Рейчъл” се опитва да изтъкне именно този аспект на творбата, отвъд очевидния романтичен ъгъл, и е показателен за объркания начин, по който се приема работата на Дю Мюрие.

Кариерата на изключително продуктивната писателка Дю Мюрие започва през 30-те години на 20 век и продължава до смъртта й на 81 години през 1989 г. Освен 16-те романа, тя създава разкази, пиеси, биографии, мемоари и книги за любимия и Корнуол, където живее много години и където се развива действието в повечето от книгите й. За съжаление повечето от творбите й остават подценени. Много я познават като авторката на „Ребека” – псхологически трилър за брака на млада жена с по-възрастния и богат Максим де Уинтър, която се задушава под сянката на мъртвата му красива съпруга. Има и няколко други романа, които вероятно са познати на аудиторията. Но колко от читателите знаят, че Дю Мюрие пише и научна фантастика?

Пътуване във времето и био-физични изследвания играят централна роля в романа й от 1969 г. „The House on the Strand”; ужасяващи медицински експерименти се появяват и в разказите й „The Blue Lenses” и „The Breakthrough”. В първия една жена се събужда след операция на очите и започва да вижда всички хора с глави на животни, докато във втория се описват опити да се улови душата на умиращо момче.

Един от най-малко известните факти е, че през 1972 г. Дю Мюрие пише спорен роман, който предсказва Брекзит. В него Великобритания като следствие от референдум напуска Общия пазар (предшественика на ЕС, към който страната се присъединява през следващата 1973 г.). последвалият хаос, скокъкт в цените и безработицата, социалните сътресения в комбинация със срива във взаимоотношенията с Европа водя до обявяването на национално извънредно положение. Следва „приятелска” инвазия на морски пехотинци по бреговете на Корнуол, издигането на нова суперсила, а жителите на Корнуол оформят съпротивително движение.

Дю Мюрие е най-известна с два свои разказа и по-специално с техните филмови адаптации. Първият е „Птиците”, превърнал се в хорър класика благодарение на Алфред Хичкок. В него ята от ужасяващи птици сеят ужас сред жителите на северна Калифорния. Вторият е „Не поглеждай сега”, също превърнал се в култова хорър история под режисурата на Николас Роуг. Това е зловеща свръхестествена история за скръбта на родители по починалата им дъщеря, ситуирана във Венеция. Секс сцената в лентата между главните герои е една от най-известните в кино индустрията.

Освен ако не познавате добре творчеството й, много лесно можете да пропуснете връзката между тези две истории и историческите романтични истории, с които Дю Мюрие е най-попуярна. А самата тя твърди: „Романите ми са популярни и се продават добре, но аз не съм сред любимците на критиката. Всъщност за мен почти не пишат ревюта, като ме „вкарват” с насмешка в графата на „бестселърите”. „Ребека” става бестселър след публикуването си през 1938 г., но сп. „Таймс” я описва като „история със слаб заряд и доза романтика”. Четвърт век по-късно същото издание признава, че „изключително популярната” литература на Дю Мюрие предизвиква „голям литературен интерес”, а героите й, въплъщение на заплаха, продължават богатата литературна традиция на Англия, която може да бъде проследена чак до Сатаната на Милтън. „Ребека” заема 14-о място в класацията на ВВС „Най-любими романи на нацията”, огласена през 2003 г.

Статия в „Наблюдател” през 1962 г. за първи път разкрива връзката между шедьоврите на Шарлот Бронте и Дю Мюрие, описвайки Ребека като „Корнуолската готическа Джейн Еър”. Това сравнение в последвалите години се развива до степен, в която „Ребека” е определяна като „най-известният роман за любов и напрежение”, както и до тълкуванието, че лудата жена от тавата на Бронте в 20 век вече е въплътена в призрачното присъствие на Ребека – при всяка от двете съпругът крие тайна, за която трябва да се погрижи по един или друг начин.

Предвид сексуалния заряд на готиката е лесно да се разбере защо Хичкок е привлючене от работата на Дю Мюрие. Освен птиците, той режисира и адаптациите на „Jamaica Inn” и „Ребека”, въпреки че самата авторка не е удовлетворена от резултатите. Тя харесва как се е справил с „Ребека”, но ненавижда „Птиците” и не разбира „защо Хичкок е съсипал историята й”. Самият Хичкок пък признава, че е чел оригинала на историята, докато работи по филма, само веднъж. „Ако ми хареса базисната идея, забравям за книгата и започвам да създавам кино”, обяснява той. Дю Мюрие е по-удовлетворена от работата на Роуг в „Не поглеждай сега” и му пише, че той е добавил повече дълбочина към творбата й.

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...