Людмила ЕЛЕНКОВА
Както хората в началото на XX в. не са допускали, че откритията на Тесла ще променят бъдещето, така потомците им в наши дни се удивляват на опитите на сръбската православна църква да рови костите на изобретателя. В момента останките му се съхраняват в позлатена сфера в неговия музей в Белград. Намерението на свещениците е те да бъдат преместени в катедралата „Св. Сава“.
Тази новина съвпадна с българското издание на романа на Владимир Пищало – „Тесла, портрет сред маски“. От ефира на радио Хеликон (косвен продукт на електрическия гений), се чувстваме щастливи, че можем да ви препоръчаме книга, съизмерима с неговото величие.
Авторът принадлежи на Сърбия и на Босна
Владимир Пищало е роден през 1960 г. в Сараево. Има юридическо образование от Белградския университет и успешна кариера в САЩ, където специализира и преподава световна и американска история в Бекър Колидж, Масачузетс. У нас вече е познат с „Милениум в Белград“ (2000 г.), който е номиниран за френската награда „Фемина“ за най-добър чуждоезичен роман. „Тесла, живот сред маски“ му донася през 2008 г. престижния в Сърбия НИН – за роман на годината.
Космополитният читател
Името на Тесла буди страхопочитание във всяка точка на географията. Владимир Пищало наблюдава рефлексите на публиката на своя роман – сърбите възприемат Тесла безкомпромисно като сънародник, част от лицето им пред света, за тях той е буквално национален герой, нещо повече – неканонизиран светец. Американците се интересуват наистина ли е убит в разцвета на младостта си, както подобава на една звезда. Дали е вярвал в прогреса или се е осланял на Бога, нима докрай е поддържал връзка с родината си, как му е повлияла балканската култура, при положение, че дълги години остава в САЩ.
Образът на Тесла като сплав от енергии
Едно от големите постижения на „Тесла, портрет сред маски“ е, че въпреки мозаечната структура, сюжетът следва хронологично живота на гения и засилва усещането за достоверност на тази иначе художествена биография. От първите му крачки в селския дом в Смилян, през вихреното развитие в Европа, до последните мигове, когато посреща смъртта си в хотелска стая в Ню Йорк, тече нечовешка енергия. Думите нареждат сбъднати заклинания, долетели от славянския фолклор образи, сънища, от които човек настръхва, философия, пред която немее. Всеки ред свързва зрението и словото, навивайки времето на гигантска макара, дърпана от ангели и демони. Границата на деветнайсети век се отмества към следващото столетие, а то – оплетено в електромагнитни вълни, пронизва бъдещето. Неповторими са срещите на Тесла с Марк Твен, Киплинг, Свами Вивекананда, зависимостта му от Томас Едисон, любовта към операта, към делото на Волтер. Описанията на изложението в Чикаго, загубата на паметта, присвояването на изобретенията му. Тук тържествува с цялата си светлина един разбит и извисен ум, под чиято сянка надничат учени и негодници, красиви и низвергнати създания. Ако епохата на Тесла в тази книга се побира като макет в дланта ни, ръката, която ще затвори последната страница, ще потърси знания от друго естество. Не просто академични или конспиративни. Машинациите в романа „Тесла, портрет сред маски“ са на такава литературна висота, че връщането ни обратно на земята е защото неговият дух ни е изпратил горе.