Начало / Свят / Има ръст в продажбите на хартиени книги, но това не е повод за радост, твърди „Форчън“

Има ръст в продажбите на хартиени книги, но това не е повод за радост, твърди „Форчън“

През 2015 г. е отбелязан ръст в продажбите на хартиени книги, установи авторитетното издание „Форчън“. Това обаче не е повод за голяма радост засега, предупреждава анализаторът на списанието Матю Инграм.

Според него основната причина за повишаването на продажбите  е бумът на антистрес книгите за оцветяване и книгите на звездите от „YouTube“ – тенденция, която се наблюдава не само в САЩ, но и в Европа и България. В Америка ръстът е с около 2%, което е истински удар за бранша, „но все още е рано да се възкликне, че печатните книги не умират“, казва Инграм.

Според анализите на компанията „Нилсен Бук Скан“, който обхваща около 85% от пазара, през 2015 г. в САЩ са продадени 571 млн. хартиени издания в сравнение с 559 млн. през 2014 г. Според статистиците една от причините е излизането на пазара на продължението на класиката на Харпър Ли „Да убиеш присмехулник“ – „И страж да бди на пост“. Книгата бе съпътствана с много коментари, като така и не стана ясно дали Ли наистина е искала тя да бъде издадена. Произведението на Харпър Ли обаче е аномалия на книжния пазар през изтичащата година.

Най-голям интерес обаче е имало към „автори“ като ПюДиПи – родената в Швеция звезда, която се изхранва с видеоигри и е спечелила 12 милиона долара миналата година. Другият феномен за годината са книгите за оцветяване за възрастни. Пет от Топ 10 книги по продажби в САЩ на „Амазон“ са точно такива издания.

Друга причина, според Инграм, поради която хората продължават да купуват хартиени книги, са високите цени на електронните книги. Така старомодните книжни издания запазват предимството си. Това се случи, след като издателите наложиха вето на „Амазон“ да определя самостоятелно цените на е-книгите.

„Така книжният пазар е разкъсван от противоречиви мнения: от „Хартиените книги умират!“ до „Е-книгите се провалиха“ и „Хартиените книги са живи!“. Истината обаче е, че книгите преминават през същата еволюция, през която премина видеото и подобните на тях форми на съдържание. За някои неща, като книги за оцветяване или мемоарите на YouTube звездите, купувачите искат хартиени екземпляри. За други – електронни. Издателите трябва да направят диференциацията между двете и вместо да тласкат пазара насам-натам, да предприемат конкретни действия, за да изпълнят собствените си цели“, отбелязва в заключение Инграм.

Прочетете още

prevodi

Най-добрите преводи в книжарниците

Преводачите получиха наградите си Съюзът на преводачите по традиция ги връчва на празника на Йероним …