Начало / Интервюта / Кристиан Крусат: Пустинята е адекватна метафора за нашето време

Кристиан Крусат: Пустинята е адекватна метафора за нашето време

Само на 32, испанецът е сред носителите на Наградата за литература на Европейския съюз за книгата си „Кратка теория за пътуването и пустинята”. Баща му е всъщност от Нидерландия, а сам Крусат е избрал Мароко за свое убежище. Да преподаваш и живееш в тази страна навярно изпълва съзнанието със странни образи, защото, по думите му, сега пише книга без жанр…

И още за него – учил е приложна лингвистика, има докторат по сравнително литературознание в университета на Амстердам. Редовете по-долу са от представянето на автора на официалния сайт на Наградата за литература на Европейския съюз – www.euprizeliterature.eu.

 За Европейската награда

Името ми е Кристиан Крусат, от Испания съм и книгата ми се казва „Кратка теория за пътуването и пустинята“. Ако трябва да я опиша, бих казал, че е книга, която съчетава различни стилове, различни структури и форми. Разказани са шест истории – в някои от тях пустинята представлява физически пейзаж, в други – емоционален, но във всичките е налице търсене, пътуване, както и добре подчертано чувство на самота и изоставеност. Въздействието, което може да окаже на писанията ми тази награда, е единствено от мотивационен характер. Тя е начин, по който ми се казва да продължавам напред; нещо, което ме насърчава да не спирам да пиша. Така я тълкувам аз.

 За разказите като литературен жанр

Обстоятелството, че пиша разкази, а не романи или поезия, не е случайност, а личен избор. За мен всеки един литературен текст възниква като например имитация или отхвърляне на други текстове. В моя случай първите литературни текстове, които се опитвах да имитирам или отхвърлям, бяха тъкмо разкази. Ето защо това е жанрът, който възприех – жанрът, чрез който да се изразявам и да предавам собствените си литературни проникновения. Но разказът много ме интригува и защото притежава редица връзки с две други литературни форми, от които съм особено заинтересован: фолклорната приказка, от една страна, и също мита. От тези две форми разказът наследява две обстоятелства: етиологична природа от една страна, защото има тенденцията да обяснява феномени, събития и неща, а от друга – аксиологична природа, защото привилегирова определени моменти, изтъква ги пред останалите, дава им по-голяма важност, придава им значение и ги критикува. Затова разказът ми изглежда като идеалното средство да пиша кратко и стегнато, да критикувам определени ценности на нашата цивилизация, както и защото разказът предлага възможността да се представят множество регистри, тонове, стилове, герои, структури и форми. Обстоятелството, че героите ми сякаш чакат нещо, което така и не ще се случи, или поне обикновено не се случва, е свързано със ситуацията в действителност да не знаем какво всъщност искаме и очакваме – и по този начин то наистина никога да не се случи. И понякога предпочитаме да не знаем какво искаме или очакваме, защото така избягваме възможен провал, т.е., избягвайки конкретни цели, се предпазваме от конкретен провал и разочарование. И се оказва, че може би всъщност не искаме това нещо, което иначе чакаме, да се случи.

 За алегориите в „Кратка теория за пътуването и пустинята”

Пустинята е част от някои истории в книгата, откриваме я в заглавието, част е и от наименованието на основния разказ, който дава това на книгата. Този образ понякога представлява физическа пустиня, например тази в Аризона или в Алмерия, но също така и емоционална и сантиментална пустиня; трябва да си призная, че докато пишех книгата или някои от разказите, които щяха да са част от нея, бях дълбоко заинтригуван от психологията и автори като Юнг и Хилман, който е разсъждавал доста за нея. Съгласен съм с възгледите му, че е място, което отразява нашите състояния. В случая това състояние е пасивно, низко и въобще доста болнаво. И в този смисъл тя е пейзаж, който отразява емоциите ни. Още повече, че изглежда като достатъчно адекватна метафора на нашето време.

 Източник: euprizeliterature.eu, превод Йордан Проданов

„Кратка теория за пътуването и пустинята” тук

Прочетете още

480436046_653551280569925_5071314398539712490_n

„Спомени от Новопазарско“ – колекция за съхраняване на миналото и описване на настоящето

„Спомени от Новопазарско“ е нов творчески проект на Читалищна библиотека „Иван Радов“, който има за …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...