Представяме ви анализ за бъдещето на книгите на журналиста и писател Линкълн Майкъл, публикуван в buzzfeed.com.
1. Не всичко се променя. Живеем в динамични и променящи се времена. Високите технологии променят ситуацията бързо навсякъде, включително в бизнеса с книги. Но можем да видим едни и същи прогнози в тази сфера и преди година., както и преди 5 или 10. Минаха 15 години от пускането на пазара на първия електронен четец. Днес 15% от времето, което потребителите прекарват в четене, е на екран. 30% от продажбите на книги са на издания в дигитален формат. Но по-голямата част от хората все още четат на хартия. Едва 6% от читателите четат е-книги редовно. Всичко това показва, че макар е-книгите да са една константа в бизнеса с книги, те все още са много далеч от поглъщане на цялата книжна индустрия.
2. Прогресът не е толкова бърз, колкото всичко го изкарват. Ако погледнем историята, технологичният прогрес върви във възходяща линия. Това обаче отнема време. Медиите и социалните мрежи бързат да обявят, че светът, завладян изцяло от нови технологии, е точно зад ъгъла. Но това не е така. Много опити за промени обаче се провалят. След излизането на филма „Аватар“ се очакваше 3D прожекциите да завладеят киносалоните, но това не се случи. В този ред на мисли – книгите ще останат стока и продукт, който се предлага главно на хартия.
3. Хората все още харесват печатни книги. През 2013 и 2014 г. много популярни станаха т.нар. „Клауд“ услуги – онлайн пространство за съхранение на информация. Някои критици на библиотеките и печатните книги обявиха, че съхранението на книги във физически вариант ще изчезне. Те обаче пренебрегват факта, че хората все още харесват печатни книги. Обичат да ги подреждат в библиотеките си у дома, да ги поставят на холните си масички и дори да ги използват като декорация. Не, печатните издания не са мъртви.
4. Книгите и музиката не са едно и също. Според критиците на традиционните книги, естественият път на печатните книги е да последват стъпките на музиката, разпространявайки се ексклузивно на електронен носител. Ето обаче няколко аргумента, които противоречат на техните твърдения:
– 7 години след пускането на „iPod“ в магазините пазарът на CD-дискове беше изчезнал. 7 години след първия „Kindle“ на „Амазон“ е-книгите заемат между 15 и 30% от книжния пазар, според това как се измерва.
– Новите музикални формати са усъвършенствани версии на старите, а новите формати на книги предлагат единствено разнообразие и неудобство, защото не са разпознавани от всички четци.
– Както стана ясно, хората си обичат печатните книги. Много повече от материалните носители на музика. Също трябва да се отбележи, че колкото и да са малко, феновете на грамофонните плочи правят така, че те още да се произвеждат, след толкова години. Пазарът им в последно време дори бележи прогрес.
– Плеърите завладяха младежите на 90-те години и началото на новия век. Днес е-книгите са по-популярни между хората на 40-50 годишна възраст, отколкото между тези на 20-30 години.
– Албумите в миналото се купуваха само заради 2-3 сингъла. Читателите никога не са купували книги само за някоя глава в тях.
5. Динозаврите не винаги умират. Макар възходът на мрежите за видео съдържание „Netflix“ и „YouTube“, боксофисът все още е доминиран от големите филмови студия. Платформите за самоиздаване стават по-влиятелни, но никой не надминава продажбите на Стивън Кинг и Дж. К. Роулинг. Нека не забравяме, че самоиздаващите се писатели търсят популярност, за да бъдат забелязани от големите издателски къщи. Дори да мислим издателската индустрия за група динозаври, трябва да отбележим, че динозаврите се адаптират доста по-добре, отколкото си мислим.
6. Е-книгите ще останат допълващи продукти към печатните. Електронните книги ще продължат да бъдат използвани като инструмент за популяризиране и развитие на продукти, публикувани в печатен формат. Например допълнителни интерактивни издания на детски книги или допълващи книги за определен персонаж от успешна поредица. Накратко, различните формати ще си сътрудничат. В бизнеса с книги все още не сме свидетели на голямата промяна, която да даде нова посока, в която индустрията да тръгне.