98 издатели от Обединеното кралство са останали без работа през последната година, съобщи „Гардиън”. Причините са в онлайн книготърговците и техните промоции, както и новите дигитални бизнес модели. Статистиката показва, че броят на издателските къщи без работа се е увеличил с 42% спрямо миналата година. Данните са от счетоводната фирма „Wilkins Kennedy”.
Става въпрос не само за издателства, които публикуват книги, но и такива, издаващи вестници и списания. Антъни Корк, партньор на „Wilkins Kennedy”, смята, че причините са по-ниските цени в интернет, пиратството в мрежата, възходът на пазара на книги втора ръка и нарушаването на договора от 1997 г., който гласи, че издателите и книготърговците трябва да се договарят за цените, на които книгите се продават.
„С възхода на интернет все повече се нарушава договора от 1997 г. „Амазон” и други търговци с огромни финансови възможности поставят издателите под много сериозно напрежение. И докато издателите успяват да запазят маржа малък при един бестселър, то при издателствата, които публикуват в определена ниша, е много по-трудно”, коментира Корк.
Специализираните издателства са уязвими, заради пиратството в интернет и онлайн пазара на книги втора ръка като „Amazon Marketplace”.
„Утвърждаването на „Амазон” трансформира бизнеса с книги втора ръка в сериозна заплаха. Вече можеш да имаш скъпо издание на академичен труд с едно кликване на бутона, а издателят няма да спечели и пени”, допълва Корк.
С увеличаването на продажбите на е-книги ситуацията не се подобрява. Те заемат вече 7,4% от целия книжен пазар, като бележат ръст в продажбите от 134% спрямо 2012 г. А „Амазон” държи 79% от пазара на е-книги във Великобритания, според „Ofcom”.
През септември писателят Джонатан Франзен нападна „Амазон” заради агресивната им бизнес тактика, застрашаваща литературната култура. Ето какво каза тогава авторът:
„От моята гледна точка, която е, да кажем, светът на американската художествена проза, Джеф Безос може да не е Антихрист, но е един от четиримата конници. „Амазон” искат свят, в който книгите или са самоиздавани, или се издават от тях. Читателите да се ръководят от ревютата в „Амазон” при избора си, а авторите да бъдат отговорни за собственото си представяне”.