Преди 10 години на българския книжен пазар излезе книгата на Робер Амбелен „Смъртоносната тайна на тамплиерите или истината за Иисус“. В нея френският автор твърди, че Иисус произхожда от царския род на Давид и затова става след баща си Иуда от Гамала и дядо си Езекия водач на еврейската съпротива срещу римляните. Две години по-късно авторът на „Масонската ложа и братството на Левски” Румен Василев направи паралел между дейността на Иисус от Назарет и българския национален герой Васил Левски. И двете книги бяха посрещнати критично и със скептицизъм.
Сега на англоезичния пазар е книгата Реза Аслан „Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth“ („Фанатикът. Животът на Исус от Назарет“), която представя Иисус Христос като бунтовник. Предлагаме ви коментарния текст за книгата на Аслан, публикуван от „Ди Велт” и разпространен на български от БГНЕС.
Благодарим ти, Fox News! С преливащо от конфузно нелепи въпроси интервю американският ТВ канал изстреля в списъка на бестселърите една наистина добра книга за Исус. И каза много за предразсъдъците и нетолерантността.
Става дума за книгата на известния теолог и професор в Калифорнийския университет Реза Аслан, излязла под заглавие „Фанатикът. Животът на Исус от Назарет“. Авторът е представен от водещата в началото на телевизионното шоу като „бивш християнин, върнал се към исляма“- религията на неговите предци. Оттук нататък книгата се превръща в обект на критики най-вече заради вероизповеданието на автора. Такъв е и първият въпрос на водещата към Аслан – как така е написал книга за основателя на християнството, след като самият той е мюсюлманин? Авторът учтиво уточнява самоличността си – теолог с четири дипломи, безупречно владеещ библейски гръцки език, от две десетилетия изследовател на основите на християнството и не просто мюсюлманин, пищещ за Исус, а експерт по история на религиите.
В разговора водещата цитира критични коментари от рода на този, че книгата не е историческа разработка, а просто мнение на един образован мюсюлманин за Исус. Реза Аслан подчертава, че в изследването си той ясно се разграничава от официалната позиция на ислямската религия за Исус, т.е. той пише не като мюсюлманин, а като учен. Според исляма Христос е непорочно заченат, но не е бил разпънат на кръст – Аслан опровергава това търдение в книгата си. Той смята, че именно разпятието като форма на смъртно наказание през първи век в Палестина ясно показва кой и къкъв точно е бил Исус. Само хора, представляващи реална опасност за политическата стабилност на Римската империя, са били наказвани с разпъване на кръст. Следователно Исус е бил бунтовник, опитал се е да промени съществуващия по онова време имперски ред.
В книгата си Аслан пледира най-после да се вземе насериозно онова, което преди около 2 000 години римляните, без следа от ирония, написват върху разпятието: „Исус от Назарет, цар на юдеите“. Историческата фигура на Исус произхожда, според Аслан, не от Витлеем, а именно от Назарет – той е дърводелец, т.е. числи се към низшата социална прослойка. Вероятно е бил неграмотен – като повечето евреи по онова време. Разпнат е на кръста, защото се самообявява за „цар на юдеите“.
Исус – такъв, какъвто го описва Аслан в книгата си – е националист, който не дава и пет пари за не-евреите. И в никой случай не е миролюбец, който ударят ли го по едната, подлага и другата си буза. „Идвам не с мир, а с меч“ – цитира авторът Евангелието по Матея от Новия завет. Ако би възкръснал днес отново, Исус щеше да е не кротък равин, а дългобрад ултрас с кипа, който иска да прогони палестинците от Западния бряг, твърди авторът.
Само че как се съчетава това с библейски изрази от рода на: „Моето царство не е от този свят“? – Те са съчинени по-късно, смята Аслан. Списвателите на Новия завет са се опитали по такъв начин да отклонят вниманието на римляните от Исус като смутител на реда и да го представят повече като миролюбец, защото и техният собствен живот е бил застрашен.
Само едно нещо отличава Исус от хиляди други месии, пророци, националисти, фанатици, кръстосвали по оново време земите, които римляните наричали тогава палестински – това, че след смъртта му Христос не е забравен. Заслугата е на апостол Павел, в чието Евангелие разпятието е изтълкувано и възвисено като пожертвователна смърт, изцелила човечеството от греховете му.
Към книгата на Реза Аслан могат да се отправят, разбира се, редица дребни и по-едри забележки. Това обаче не променя факта, че тя е едно сериозно изследване върху историческия образ на Исус Христос, гласи оценката на „Ди Велт“.