Начало / Автори / Хемингуей за писането, знанието и егото

Хемингуей за писането, знанието и егото

Ърнест Хемингуей е познат с класически произведения като „Слънце изгрява”, „Сбогом на оръжията”, „За кого бие камбаната” и др. През 1932 г. обаче той публикува нехудожествената творба „Death in the Afternoon” („Смърт в следобедните часове”), посветена на испанската традиция за борба с бикове. В нея писателят споделя интересни разсъждения относно писането, знанието и егото. Предлагаме ви няколко пасажа от произведението, публикувани в brainpickings.org.

–    „Това е важно да се запомни. Ако един човек пише достатъчно ясно, то си личи, ако преувеличава. Ако той използва мистиката, за да прикрие ясни твърдения, то той се преструва. Истинската мистика не трябва да се бърка с некомпетентност в писането и търсенето на мистерия там, където няма мистерия, а само желание да се прикрие липсата на знание и невъзможност за ясно изразяване. Запомнете и това – всички слаби писатели са влюбени в епичното”.

–    „Когато пише роман, писателят трябва да създава истински хора – хора, а не персонажи. Персонажът е карикатура. Трябва така да се пише, че самите хора в книгата да говорят за музика, рисуване, стари обичаи или наука. Ако на писателят му се налага да ги кара да говорят за тези неща, за да покаже колко много знае, значи той се фука. Независимо колко хубав изказ има, ако го използва без да е абсолютно необходимо, то той разваля творбата заради егоизъм. Прозата е архитектура, не интериорна декорация. Ако един автор слага собствените си размишления, които може да продава евтино под формата на есета, в устата на изкуствено създадени персонажи в книга, това би могло да е доходоносно, но не е литература. Хората в романа, а не персонажите, трябва да са проектирани от опита на писателя, от неговото знание, от неговото сърце и ум”.

–    „Ако писателят знае достатъчно за това, което пише, дори да пропуска някои неща, ако се изразява достатъчно искрено, читателят ще изпитва почти толкова силни чувства докато чете, колкото и самият писател. Истинската сила на айсберга идва от факта, че само 1/8 от него е над водата. Ако писателят пропуска неща, защото не ги знае – то той оставя единствено празни дупки в творчеството си. Писател, който оценява сериозността на писането толкова малко, че е нетърпелив да покаже на хората колко е образован, културен и възпитан, е конте”.

Книги от Хемингуей тук

Прочетете още

9781250178633

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (11 март – 17 март)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА  ––––––––––– 1. „The Women“ от Кристин Хана (4 седмици в класацията) 2. „Three-inch …