Начало / Интервюта / Сет Годин: Трябва да се осъзнае, че дейности, които не носят директна печалба, ще имат бъдеще

Сет Годин: Трябва да се осъзнае, че дейности, които не носят директна печалба, ще имат бъдеще

Сет Годин е един от най-успешните блогъри и маркетинг специалисти. Когато той говори, хората слушат, дори да са изпълнителни директори или други високопоставени личности. На български са преведени книгите му „Малкото е новото голямо: 183 прозрения и забележителни бизнес идеи”, „Лилавата крава. Създай уникална бизнес стратегия и я издой докрай” и др. В интервю за digitalbookworld.com той говори за бъдещето на книгоиздаването, библиотеките, литературните агенти и др.

……………………………………………

Последната ви книга,  „Спрете да крадете мечти”, се занимава с образователната система в САЩ. Ако имате възможност да разговаряте с министъра на образованието, какво бихте му казали?
–    За какво е училището? Вместо да измисляме постоянно тактики как училището да дава това, което е давало преди, можем да направим честна дискусия за това, какво искаме да създадем.

„Форестър” наскоро съобщи, че се очакват сериозни спадове в продажбите на печатни книги до 2013 г. Вие как виждате издателския бизнес в близките 3-5 години?
–    По принцип никога не съм съгласен с „Форестър”. В този случай обаче, дори Гутенберг вижда накъде отиват нещата, а той дори не е жив. Издателствата печелят главно от продажбите на печатни книги. Когато обаче тези печалби вече ги няма, цялата индустрия ще се разклати. Ще има сериозно разместване на пластовете и много неудобство… тъжно, но така ще стане.

Кога според вас бизнеса с книги ще престане да бъде такъв, какъвто го познаваме? И на какво ще прилича?
–    Първо ще изчезнат големите аванси за средни автори. Следват трудовите хора от веригата. Заради оскъдицата няма да има кой да им плаща. Като цяло индустрията ще загуби своята мощ. Ще стигнем дотам, че всеки, който иска да публикува електронна книга ще го прави.

Ролята на литературните агенти постоянно се променя през последните години. Какво трябва да направят те, за да не бъдат отнесени от бурята на е-книгите?
–    Агентът трябва да прави всичко възможно, за да може авторът, за когото работи, да получи по-голям аванс. Така и той ще получава повече. Агентът трябва да представлява всичко, което представлява авторът и неговият ефект върху света.

Какво трябва да направят авторите, които нямат име, за да се превърнат от „г-н никой” в звезди?
–    Когато аз започнах, навсякъде ми отказваха. Няма пряк път към успеха. Но пък в съвременната икономика на комуникация има толкова много възможности. Трябва да намериш начин да се издържаш, а в свободното си време да правиш това, което наистина искаш да правиш, без да се фокусираш върху заплащане. По този начин се постигат най-добри резултати, хората започват да се интересуват от теб и оттам идват и парите. Писателят трябва да си избере ниша, да се опита да стане максимално добър в нея. Изисква се много време, но пак е по-бързо, отколкото да чакаш „Нопф” например да те забележат.

Ако управлявахте някое от 6-те най-големи издателства, какви промени бихте направили, за да печели вашата компания повече?
–    Според мен, най-добрият път обикновено е най-трудният, поне в началото. Трябва да се направи всичко възможно, за да се изгради своеобразна връзка с читателите. И да се осъзнае, че дейности, които не носят директна печалба, ще имат огромен принос в бъдеще.

Ти съветваш авторите да разпространяват книгите си без заплащане. Те се чудят как да се издържат. Какво ще кажеш по въпроса?
–    Кой е казал, че за писането се получават пари? Написах стотици речи, преди да ми платят, за да напиша една. Публикувал съм 4 000 поста в блог безплатно. На поетите не им плаща (в повечето случаи), но пак има поезия. Бъдещето ще бъде пълно с аматьори, но най-талантливите и добрите от тях ще живеят много добре. Дните, в които някой пише от време на време и изкарва добри пари отдавна са преброени.

Много издателства дават достъп до библиотеки за е-книги. Мислиш ли, че това е мъдро бизнес решение и ако не, защо?
–    Как да не е? Библиотеките са като радио за книгите. Въобще не са доходоносни, но са чудесен начин да се разпространява идеята. Няма автор, който да е пострадал, защото прекалено много хора са взели книгата му от библиотеката.

 

Книгите на Сет Годин тук

Прочетете още

244349_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (15 април – 21 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Недовършена работа от Дейвид Балдачи 2. Плодовете зреят нощем от Неда Антонова 3. …