Начало / Свят / Медийна грамотност спасява финландците от дезинформация

Медийна грамотност спасява финландците от дезинформация

Постигането ѝ е въпрос на дългосрочна политика

absolutvision-WYd_PkCa1BY-unsplash

Разбирането за това как функционира света на медиите е една от основите за съществуване на балансирано и пълноценно общество. Това е гледната точка на Финландия към изпълнения с толкова канали за информация съвременен свят. На практика всичко около нас повлиява мнението ни – новинарски сайтове, обществени телевизии и дори мемовете в интернет. „Точно съвкупността от умения, които са ни необходими за анализ, комуникация, сътрудничество и създаване на медии, се нарича медийна грамотност”, казва Лео Пекала, който е заместник-директор на Финландския национален аудивизуален институт. Една от дейностите, които развива институцията, е подкрепа и развитие на медийната грамотност.

Финландците започват да се учат на нея още от детската градина. На практика, продължават цял живот. „Нужно е хората да гледат критично на медиите – кой ги създава и защо”, продължава Пекала, като отбелязва, че най-голямо внимание сега се отделя на дигиталните медии.

За осъществяването на един такъв непрекъснат процес е важна помощта както на граждански организации, така и на институцииучилища, библиотеки, университети. „Разчитаме на участници от всички възможни места – уточнява Криста Пруски, която е изпълнителен директор на организацията Финландско общество за медийна грамотност. – Необходимо е да подходим по много различни начини към проблема, за да ангажираме в процеса най-различни хора.”

Когато налице e медийна грамотност, нараства вероятността човек да потърси съществени факти и да погледне на един проблем от повече ъгли, като избере най-обективния. По-лесно е и да отдели невярната информация и по този начин да я пренебрегне. Една от ситуациите, в които медийната грамотност е безценен помощник, са изборите. Един такъв процес може да е мишена за повлияване както от вътрешни, така и от чуждестранни източници.

Медийната грамотност помага и във всекидневен план, тъй като корпорациите използват неконвенционални методи, за да изкривят мисленето на потребителите. В глобален план обаче това означава, че със същите инструменти могат да предопределят отношението ни към проблеми като ваксините или пък дори например за това кой да е домакин на следващите олимпийски игри.

Част от обучението в медийна грамотност включва разглеждане на големите пропагандни кампании в историята – те се изучават в училище. Учи се още и технологията на създаване на реклами и как се използват, за да повлияят нагласите ни. Важно е също така да се осъзнава разликата между различните потребители на дезинформация – някои я разпространяват, осъзнавайки, че е неправдива, а други го правят, без да имат представа, че е далеч от истината.

Интернет троловете – казва Пекала, – а също и онлайн тормозът могат да повлияят на душевното ни здраве. Хората избягват да споделят мнение, защото ги е страх от ответната реакция. Често мишена на такива атаки са жени и хора от малцинствата.”

adem-ay-Tk9m_HP4rgQ-unsplash

Ученици и студенти създават и свои собствени сайтове, като пишат новини по различни теми, които после представят пред своите съученици и колеги. Това е начин да се научат и на критично мислене. В резултат Финландия е сочена като страната с най-голям потенциал да устои на негативното влияние на фалшивите новини и дезинформацията в Индекса на медийната грамотност. Сред факторите това да е така се цитират „качественото образование, свободните медии и високото доверие, което съществува между хората”.

Да разпознаеш дезинформациятасподеля Пекала, – е важно, но това е малка част от медийната грамотност. Сама по себе си тя не е крайната цел. То е като да учиш език, така че имате някакви технически умения да използвате медиите, но и способността да разбирате написаното.

Според специалистите именно хората, които са медийно грамотни, помагат за това едно общество да е силно, преодоляващо и гъвкаво, то се приспособява по-добре и се справя с неочаквани ситуации.

Медийната грамотност помага за това да сме по-съобразителни в онлайн средата. Онези, които я притежават, се изразяват творчески и необременено. Това е важно и за да могат самите те да се развиват и израстват. По този начин чрез медийната грамотност във Финландия се създава по-устойчиво и най-важното, щастливо общество.

По материали от This is Finland
Снимки: AbsolutVisionAdem AY и Roman Kraft за Unsplash

Прочетете още

4KJPRWY_booker_prize_list_2024_jpg-ezgif.com-webp-to-jpg-converter

Преразказаната история на Хъкълбери Фин може да спечели тазгодишния „Букър“

Краткият списък сложи начало и на залаганията Реакциите след обявяването му са разнопосочни – като …