Начало / Любопитно / Х. Ф. Лъвкрафт: Най-старият и силен страх е страхът от непознатото (13 книги, подходящи за нощта на Хелоуин)

Х. Ф. Лъвкрафт: Най-старият и силен страх е страхът от непознатото (13 книги, подходящи за нощта на Хелоуин)

Тази вечер, по традиция англоезичният свят ще отбележи традиционния празник Хелоуин. Началото на почитането на този ден, винаги в нощта на 31 октомври, тръгва от келтския езически ритуал Самайн (Samhain). В последствие на този ден се появява и католическия ден на Вси светии. По традиция през нощта на Хелоуин децата носят страшни костюми, тиквени фенери  и обикалят съседите си, като искат бонбони и сладки с предупреждението, че ако не получат такива ще им „изиграят номер“.

Християните пък вярват, че душите след смъртта и Божия съд не се връщат на земята. През 853 г. от Боговъплъщението, от Рождество Христово папа Григорий IV, в опит да замени съществуващия езически ритуал, утвърдил 1 ноември като ден на Вси Светии, ден за прослава на всички християнски светци и мъченици. Сред коренното население все още бушували езически заблуди и антихристиянски настроения и голяма част от местните хора продължавали да отбелязват деня по старому.

Известният като един от основоположниците на хоръра в литературата Х. Ф. Лъвкрафт казва: „Най-старото и силно човешко чувство е страхът, а най-старият и силен страх е страхът от непознатото“. Часове преди нощта на Хелоуин Lira.bg  предлага 12 книги, които носят в себе си духа на празника и могат да ви уплашат и ужасят:

 

„Дракула“ от Брам Стокър

Образът на Граф Дракула е сред най-популярните ужассяващи персонажи в историята на литературата. Книгата на ирландския писател Брам Стокър се появява на бял свят през 1897 година и представя на света румънския вампир Граф Дракула, който решава да се премести в Англия, за да задоволи жаждата си от нова кръв. Плановете му са въпрепятствани от малка група мъже и жени, водени от професор Ейбрахам Ван Хелзинг.

Книгата е истински феномен, а героят се превръща в нарицателно и се среща често във вампирската литература, книгите на ужасите, готическата литература, както и във много театрални и филмови продукции.

 

„Франкенщайн“ от Мери Шели

Англичанката Мери Шели започва да пише „Франкенщайн“ като на шега, неподозирайки, че романът ще се превърне в класическо произведение, в един от първите опити за научна фантастика.
Идеята за книгата води началото си от един облог между нея, Пърси Шели, лорд Байрон и Джон Полидори. Те решават да проверят кой от тях ще може да напише най-добрия хорър. След като седмици наред Мери обмисля сюжета на своя роман, една нощ тя сънува кошмар за учен, който създава живот, но след това е ужасен от творението си.
„Франкенщайн или новият Прометей“ е пълното заглавие на романа, кодирало едновлременно ирония и сериозно предупреждение.

 

„Загадката на Уайвърн“ от Джоузеф Шеридан Льо Фану

Всяка една книга на Принца на мрака Шеридън Льо Фану има достойно място във всеки хелоунски спиисък. Писателят в смятан за най-големият майстор на страшни истории от викторианската епоха, духовен баща на Хауърд Лъвкрафт и вдъхновител на киното на ужаса на двадесети век. Донякъде забравен в днешно време, англо-ирландецът се изявява в редица жанрове, сред които исторически романи и „сензационни романи“ – истории, в които злото прониква по необичаен начин в иначе спокойното и ведро ежедневие на провинциална Англия. Льо Фану създава впечатляваща поредица от готически романи и от разкази за призраци, които Хенри Джеймс определя като „идеално четиво за къща в провинцията след полунощ“.
В „Загадката на Уайвърн“ красива девойка се омъжва за наследника на местно имение, но това, което изглежда като щастлив край, е само началото на смразяващ и напрегнат трилър. Разказващ за провинциална Англия през 20-те години на деветнайсети век, романът получава заглавието си от стария мит за двукрак змей, наречен „уайвърн“, въплъщение на истинския ужас. Зловещи намеци за свръхестественото пронизват този класически роман на ужасите от 1869 г., чието действие се развива в обитавано от духове имение, където млада невеста е застрашена не само от семейните тайни, но и от злонамерените машинации край себе си.

 

„Кентървилският призрак“ от Оскар Уайлд

След ужаса, който представят горепосочените произведения е време за малко разтуха с хумористичната гледна точка на Оскар Уайлд за призраците. „Кентървилският призрак“ е забавен разказ, пресъздаващ трагикомичния образ на „изтънчената“ аристокрация. Сюжетната линия е наглед проста — имаме старо британско имение, с присъщия за подобно дух-бродник, американско семейство, очаровано от идеята да живее в такова имение, протичащите от описаната ситуация перипетии и, естествено, неподправения хумор на великия ирландски писател и драматург. Внушенията на произведението обаче далеч надхвърлят границите на повествованието. Пред нас се разкриват язвите на едно болно от собствените си предразсъдъци, общество, чийто призрак не желае да напусне времето, на което вече не принадлежи.

 

„Избрано“ от Едгар Алън По

Освен за основоположник на криминалния жанр, Едгар Алън По се смята за един от класиците на ужасите в литературата. Най-известните му творби са готическите романи. Най-често повтарящите се теми се занимават с въпроси относно смъртта, включително физически знаци, ефектите от разлагането, преждевременното погребение, съживяване на мъртвите и скръбта. Много от неговите произведения се считат за част от жанра тъмен романтизъм — литературна реакция срещу трансцендентализма, който По силно ненавижда.

 

„Планините на безумието“ от Х. Ф. Лъвкрафт

Всяко от произведенията на Лъвкрафт е като частица от необятна и зловеща галактика, чиито тайни парализират умовете и вледеняват кръвта. „Тук се бе загнездило вселенско Зло, предопределено да плъзне по целия свят, поглъщайки цели градове и погубвайки цели нации със смъртоносното дихание на отровната си чума.“ Този цитат от „Кошмарът в Ред Хук“ потапя читателите в атмосферата на сборника „Планините на безумието“ и ги подготвя за мрачния, демоничен, но безкрайно интригуващ свят на всепризнатия майстор на ужаса Х. Ф. Лъвкрафт.

„Планините на безумието“ е един от шедьоврите на автора, считан от мнозина за най-добрата му творба изобщо. Този кратък роман представлява поразително съчетание от научни факти и художествена измислица, от сайънс фикшън и космически ужас. Освен него, в сборника са събрани и други непревеждани досега в България произведения на Лъвкрафт: „Сянка отвъд времето“– брилянтна научна фантастика, заредена с потресаващ космически ужас, оставила отпечатъка си върху почти всички значими произведения за извънземни пришълци от втората половина на 20-и век; „Музиката на Ерих Цан“ – може би най-високо оценяваният от литературната критика разказ на Лъвкрафт; „Кошмарът в Ред Хук“ – един от най-скандалните и полемични произведения на писателя заради вложените в него “расистки настроения“; разказите „От отвъдното“, „Леден полъх“ и „Амулетът“.

 

„Сейлъм‘с Лот“ от Стивън Кинг

Както при Лъвкрафт, така и при Стивън Кинг най-трудно е да се посочи конкретно заглавие, с което да бъде представен авторът в списък като този. Кинг е всепризнатият Крал на хоръра и като такъв почти всяка книга, появила се от перото му, има достойно място тук. „Сейлъм‘с Лот“ е сред произведенията му, които най-много се доближават до историите, разплитащи предшествениците на Кинг в жанра.

Запустял и мрачен, Марстъновият дом се издига на хълма до малкото градче Селъм’с Лот. Овладени от сатанински сили, местните жители един по един се поддават на непреодолимата им власт. Загадъчна смърт отнася мъже, жени, деца и старци. А нощем черни сенки бродят по пустите улици и чукат по прозорците.
В тихото ежедневие сякаш се възраждат най-мрачните ужаси на средновековието. Бен Миърс – героят на романа, е принуден да повярва в древните легенди за вампири и призраци. Но кой би го изслушал, преди да е станало късно.

 

„Книга за гробищата“ от Нийл Геймън

Нийл Геймън поглежда с друго око на гробищата, където може да е забавно понякога. В тази книга героят Никой Оуенс, познат на приятелите си като Ник, е абсолютно нормално момче. Е, щеше да е абсолютно нормален, ако не живееше на изоставено гробище, където е отгледан и образован от призраци. И с един единствен настойник, който не принадлежи нито на света на мъртвите, нито на света на живите.
Животът сред гробището е изпълнен с приключения и опасности за Ник. Негови приятели са една вещица, призраци и други мистериозни същества. Дебнат го таласъми край гроба-порта, за да го отвлекат в тяхното обиталище, а в древна гробница е скрита страховитата Гибел…
Но светът на живите е мястото, което крие най-голямата опасност за момчето – Някойси Джак и мистериозното му братство са там… все още търсещи Ник неуморно.

 

„Гробище за лунатици“ от  Рей Бредбъри

Една истинска книга за Деня на Вси светии. На същия ден, през 1954 г. млад, обсебен от филмите сценарист е нает от голямо студио. Анонимно разследване свързва задния двор на гиганта „Максимус Филмс“ със зловещото гробище, от което го дели само една стена. Младият сценарист ще направи ужасяващо разкритие, което ще го въвлече във водовъртеж от интриги и загадки сред блясъка на киноиндустрията.
Ветеран фантаст с поетичен талант, драматург и сценарист – Рей Бредбъри има дълъг стаж в това да провокира мисленето на поколения читатели и да разкъсва рамките на конформизма. Вместо да създава светове убежища, той пречупва собствените ни слабости през необичайни призми.

 

„16 страховити истории“ от Робърт Шекли

Цивилизация, която съществува зад огледалото; извънземни, самонастанили се в човешки дом;
кутия с хора, попаднала на планета, населена с богове…
Ако сте чели „Недокоснат от човешки ръце“, „Крадец във времето“ или „Задай глупав въпрос“, вероятно ще се досетите, че само въображението на Робърт Шекли може да създаде подобни сюжети. Като всичко, написано от него, последните му разкази отново преобръщат реалността, криволичейки между абсурдното и смешното, магическото и реалното, измислицата и действителността.

 

„Вампирът Лестат“ от Ан Райс

Ан Райс е съвременна последователка на Брам Стокър. Нейният хит „Интервю с вампир“ поставя само началото на „Вампирските хроники“, които пък дават зелена светлина за цяло течение в съвременната проза.

В тази книга вампирът Лестат безсмъртният се слави с прозвището Следващият велик кръвопиец след граф Дракула. С образа на Лестат Ан Райс поема в изцяло нова посока, вън от задънената улица на харизматичния, но пасивен Луи от първата книга. В тази и следващите части се изгражда нова, мрачна митология, смесваща класическия вампирски мит с древни легенди от недрата на времето.

 

Z -та световна война“ от Макс Брукс

Зомбита, живи мъртви… Какво повече ви трябва за истинска хелоунска обстановка. „Z-та световна война“ се превърна още с излизането си в абсолютен феномен, а неизбежната екранизация с Брад Пит допълнително засили поп културния статус на този ярък и зашеметяващ бестселър.

 

„Гордост и предразсъдъци и зомбита“ от Джейн Остин и Сет Греъм-Смит

Напълно в духа на Хелоуин, Сет Греъм-Смит се осмелява да „преоблече“ героите на класическата книга на Джейн Остин „Гордост и предразсъдъци“ в зловещи зомбита. Любовта може да се справи с всичко, дори и когато става дума за взривоопасните отношения между Елизабет Бенет и мистър Дарси и битката им с живи мъртви и подобни ужасяващи същества…

 

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …